Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 71
71
KOLUNIALB QUAESTIE.
kan
dienst
«•everseerd
taak
de
niet
het
in
der Regeering."
zijn
stellige
Terwijl de Minister, zoo
met
recht en dus ook ongetwijfeld bekend
hetgeen tusschen Regeering en Staten-Generaal over de vaststelling van dit zeer goed weet^ is het het Regeeringsreglement is voorgevallen ,
mijns
een zeer gevaarlijke uitdrukking, die uit de pen des Mi-
inziens
nisters
toen
gevloeid,
is
aan den Javaan toegaf, dat
hij
mag maken niet alleen „op besc/iernüuy, maar den door hem beleden godsdienst". nu
ga
Ik
over
tot
mijn
zelfs
hij
aanspraak
op lumdhaving van
opmerkingen, ook van zeer
drie andere
practicalen aard, rakende het onderwijs.
de eerste plaats deze vraag aan den Mhiister: Hebt
In
uw
Verslag opgenomen wat
Koloniaal
heht
gij
er niet
uit
weggelaten wat
In het Koloniaal Verslag
geeringsreglement,
dankbaarheid aan, mits het niet
rechtens hebben moet.
om
noodig hebben
Wanneer de Minister dan zal hem ])lijken dat
„Het overtollige schaadt
de Minister:
niet
wij
ons
eenige
via-eerende
stelsel
op
welke
dit
verbeteringen af te
niet de rigueur
mede
in
te deelen en
doen kennen en ons
wijze
vigeerende
het
leiden, die
hoe het
Zegt
':'
Natuurlijk
onze boekenplanken met
om
ons de werking van het
in
staat te stellen te beoor-
stelsel
werkt,
om
daaruit de
moeten worden aangebracht. Biedt daar-
voor nu het verslag ten deze de noodige gegevens aan?
weten
is.
neem ik dit overtollige vergoeding kome voor wat ik
niet," dan
Waartoe dient het Koloniaal Verslag cijfers
te
125 van het Re-
inziet art.
eenige paperassen meer te bezwaren, maar
deelen,
weten?
te
ook een verslag opgenomen omtrent de
scholen.
particuliere
met
is
niet in
gij
er rechtens niet in behoort, en
onderwijs werkt,
heb
ik
noodig een
—
—
Neen, om
te
ik erken het,
welken maatschappelij-
staat, aanwijzende tot te bewerken ken stand de ouders behooren, wier kinderen op de inlandsche scholen Ik moet kunnen beoordeelen of het uitsluitend kinderen zijn van iraan.
moeilijk
de
Indische
aristocratie,
en dezulken die worden opgeleid tot klerken
en ambtenaren, dan wel of ik daar óok te de jeugd der Indische bevolking.
doen heb met een kiem
Immers zoo waar
is
ten verluidt en door deskundigen wordt bevestigd, dat
wat
uit
uit
het Oos-
we ons nog steeds
in eerstgenoemde phase bevinden, dan past het nogmaals
te herinneren,
de opstand in Engelsch-Indië voor een niet gering deel verooi:zaakt werd juist door een verkeerde praktijk bij de invoering van het inlandsch dat
onderwijs.
Een deskundige,
die
jarenlang
in
Engelsch-lndië voor den
opstand verkeerd had, zegt daaromtrent in zijn werk The Jndian queslion „Vreest men niet, dat onvolkomen kennis geboorte zal geven aan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's