GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 95

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 95

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vereeniging der

G-odl.

93

en Menschl. Natuur.

ven De Goddelyke Natuure moest de Menschheid in dat lyden ondersteunen. :

3. By aldien de twee Natuuren, onder een vermengt, waaren, dan zoude Christus nog God nog Mensche zyne maar een Persoon van beiden onderscheiden, gelyk alle lighanien onderscheiden zyn, van elk een der beginzelen,

welken dezelve bestaan.

uit

Vrag. Bewyst dat deeze vereeniginge is Atreptoos, onveranderlyk, zo dat de Goddelyke Natuure niet is verandert in de Menschelyke, nog de Menschelyke in de Goddelyke

Natuure

?

Antw. dewyl de

Zulk een verandering is geheel onmoogelyk, Godheid ondeelbaar en onveranderlyk is, Mal. 17. 3:6. Ik de Heere worde niet verandert. Jac. 1 By welken geen verandering is, ofte schaduwe van om1.

:

keeringe.

word genaam t de onveranderlyke God, Dezelve zullen vergaan, maar gy blyfd altyd ende zy zullen als een kleed verouden Ende als een dekkleed zult gy ze in een rollen, ende zy zullen verandert worden maar gy zyt dezelve, ende uwe Jaaren zullen niet ophouden. Christus

2.

Hebr.

1

:

11,

zelf

12.

:

:

;

3. De verandering van de Menschelyke in de Goddelyke Natuure, was van gelyke onmogelykheid, dewyl al dat eindig is, onvatbaar is voor het oneindige. Is 't nu dat hy de Menschelyke Natuure, door zyne Verryssenisse onsterflykheid heeft gegeven, nogtans heeft hy de waarheid der Menschelyke Natuure niet verandert, dewyl onze Zaligheid ende Yerryssenisse mede hangen aan de waarheid zyns

liffhaams.

Vrag.

Is

Christus Menschelyke Natuur, door deszelfs

Verryssenisse onsterffelyk geworden?

Dus werden wy geleert, Rom. ö 9. Weetende dat Christus opgewekt zynde uit de doden niet meer sterft. De dood heerscht niet meer over hem. 2 Cor. 13 4. Want hoewel hy gekruist is door zwakheid, zo leeft hy nogtans door de kragt Gods. C^penb. 1 18. Antw.

:

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 95

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's