Is er aan de publike universiteit ten onzent plaats voor eene Faculteit der Theologie? - pagina 38
Referaat voor de meeting, gehouden ter gelegenheid van de tiende jaarvergadering der vereeniging voor hooger onderwijs op gereformeerde grondslag
-
38
woorden van Coccejus anders dan de juiste de Haagsche Synode in haar encycliek bedoelde met het zeggen: ,/dat na moet gisten in de kerk, al wat gist in het volksleven?" Wat teekent Coccejus ons hier anders dan het welgelijkend portret van wat thans onder de organisatie van i 8 1 6 in het Synodaal genootschap feitelijk tot stand kwam? En ook, welk ander standpunt is hier door Coccejus in schets gebracht, dan datdeze opmerkelijke
zijn
uitdrukking
van
wat
gene waarop thans de Theologische faculteit aan onze publieke Unistaat?
versiteit
Metterdaad
Coccejus
testantisme, taaiheid
dank
zij
hier als historiograaf tevens
is
eeuw aan het
geweest, en hetgeen in de 16e
profeet
negatieve Pro-
het kloeke optreden van Prins Maurits en de
der Gereformeerde bevolking, mislukt was,
is
drie
later,
door blinddoeking van het Gereformeerde volk, maar
tieve,
maar het
eeuwen
wel wet gelukt. Laat dus onze tegenstander ophouden zich tegenover de en tegenover het beginsel van ons staatsrecht op de historie te beroepen. Roept men de schim der historie op, dan moet niet het nega2iositieve
al te
Protestantisme in onze Theologische f ac ulteit
aan het woord gelaten, en dat
iDositieve
Protestantisme bepaaldelijk
in zijn Calvinistischen vorm.
Het
dus volstrekt niet alleen de Roomschen, die gelijk
zijn
Prof.
Tiele waande, op grond van ons Staatsrecht, beklag en protest tegen
deze dusgenaamde Theologische faculteit indienen; tegen die negatie f Protestantsche faculteit aan onze publieke Universiteiten gaat even luid het diep verontwaardigd protest uit van een iegelijk op onze erve, die
aan het glorietijdperk van onze Calvinistische vaderen nog de grondtype voor zijn eigen leven ontleent, en met onze vaderen vasthoudt
aan de
ware Gereformeerde
religie.
Wilde men drie Theologische
faculteiten naast elkander oprichten, een Calvinistische, een
rirent,
i.
e.
Ecclesiam novam ex omni
hominum genere Christum
tium conflatam, subditam non capiti sed tyrannis, Dei
oinnia
sentire,
omnia credere, ac docere
in
Roomsche
ore appellan-
quapraeter veritatem gratiae
liceret,
quae quis ulla vel
scripturarum, sive traditionis specie novaturienti ingenio approbare posset
abnegare
et
labefactare,
quodcunque
;
littera
liceret
ulla ratiuncula vel cavillatione scripturae
eindere sibi posse viderentur. Quodinstitutum conciliationem et pacem. Ecclesiae vocitaverunt,
praetextentes
suis
inventis
primo prophetandi libertatem, ad
omnis doctrinae admissionem, deinde libertatem liberationem.
arbitrii
ad evertendam gratiae
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's