GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 184

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

172

Theoloog een quaestie van zeer groot gewicht, of zijn conceptie aangaande de openbaring der H. Schrift adaequaat is of niet. Maccovius zegt onomwonden: Neen. P. Omdat Gods Woord veel mysteriën bevat, „qnae captnm nostrum

omdat wij maar ten deele kennen, 1 Cor. omdat wij de verborgen dingen Gods niet curieumogen onderzoeken, „quia expresse dicitiir, scrutato-

excedunt;" 13:9; selijk

rem

2".

3.

Maiestatis oppressum

a Maiestate." Maccovius werd uitgemaakt voor een Rationalist die in spitsvondige beuze-

larijen

behagen zou scheppen.

op terugkomen

om

worde er

slechts

Ignorantia

prijst,

te zien

We

wat

zullen er in een latere § hiervan aan zij. Doch hier

aan herinnerd dat Maccovius de Sancta dat hij vermaant niet in te gaan op din-

gen „quae Deus nos

maant

iri

zich alleen

scire

non

vult," dat hij een ieder ver-

aan de H. Schrift te houden, met de

H. Schrift tevreden te

zijn.

„Axioaia illud esse verissimum:

Divinorum mysteriorum quae

in S. Scriptura continentur, explicationem ex ipsa scriptura pendere." Daarom mag de

van de lieden van Kapernaüm niet geduld, aan de curiositas van Nicodemus moeten we ons spenen, maar wel moet bij ons gevonden worden die stille docilitas als van Maria, om in eerbiedenis van de goddelijke myste-

infidelitas,

als

riën te vragen:

Hoe

En dan hebben

zal dat

wezen? (Luk.

wij tevreden te zijn

1

:

34.)

met een onadaequate

Alleen God heeft de adaequate conceptie. „Dei id solius est; qui ut naturas rerum et essen tias forma vit, conceptie.

ita

eas intime conceptu adaequato novit."

Maar daarom

brengt die onadaequate conceptie u wel stellig waarheid en geen leugen, want: aliud est falso rem concipere, aliud vero rem concipere imperfecte." ^)

Er is echter ook nog een conceptus analogus, „quando rem non capio immediate, sed per similitudines et mediate."

') Maccovius definieert de adaequate conceptie „Adaeqnatus est (scl. conceptus), qnando rem concipio quoad omnia, etiam minutissima," en de onadaequate „In:

:

adaequatus conceptus est qnando rem quoad quaedam intelligo, seu, quando aliquid,

quod

in re est, vel aliquid, cuius simile in re est, intellectus percipit." Metaphysica,

Cap. VII, 8 en

9.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's