GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 244

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 244

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

232

den man die de humanistische methode „op vakken der toenmalige menschelijke kennis

schier alle

ook op de

Christelijke godgeleerdheid toepaste."

Het Humanisme wil „de vrije beweging der geesten" tegenover de gebonden Scholastiek '). Het Arminianisme wilde ook „de vrije beweging der geesten" tegenover de Orthodoxie. „Natuurlijke juistheid van geest en de vrijheid

van oordeel" wilde het Ramisme nisme ook.

Ramus mensch, zoeken."

Dat wilde het Arminia-

en Caktesius later „wendden zich tot den

eerst,

om

^).

hem den

in

grondslag

wetenschap

der

te

*)

Voor de Theologie teekent Tideman ons Ramus' streven aldus: „ontslagen van de traditioneele beperkingen van school- en kerkgezag, in wetenschap en godsdienstig geloof de natuurlijke leiding van den men schelijken geest naar zijne

toenmalige ontwikkeling te volgen."

Dat was het heeft dat zijn

juist

Ramisme

*)

wdt de Arminianen begeerden. Toch helaas ook in Gereformeerde kringen

invloed gehad. Polanus van Bazel, Sturm van Straatsburg,

van Heidelberg, Abiesius in zijn latere periode hebben allen van Ramus de aesthetische voordracht en het doel van practisch nut overgenomen,

Tremellius, Olevianus en Piscator

zonder daarom echter in Christus op één

Arminianisme

lijn

zijn

stelde

juist zoo in het

Humanisme

te vervallen.

Ramisme

dat Plato en

Maar wat het

boeide en aantrok

van de traditie, van het kerkgezag, volkomen vrij te kunnen bewegen, in Pelagiaanschen zin. Maar daarom laat het zich ook volkomen be-

was het

om

zich ontslaan

zich

grijpen dat Utenbogaert in zijn Kerk. Historie meedeelende,

dat Arminius in Genève de Ramistische Philosophie bestudeerde, daarbij aanteekenen moest: „Dit wilde te Genève niet geleden zijn."

') ^)

^) *) *)

JoANNES Tideman, JoANNES Tideman, JoANNEs Tideman, Joannes Tideman, Joannes Tideman,

^)

1.

c, p. 391.

1.

c, p. 392.

1.

c, p. 305.

1.

c, p. 406.

1.

c, p. 389.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 244

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's