GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 193

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 193

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

181

„Philosophia de rebus subiectis iudicat, de ignotis nihil

2.

pronunciat, neque iu hanc, neque in illam partem." D. w.

de Philosophie heeft zich niet in te laten met

z.

quaesties als de menschwording Gods, of ook niet de vraag, of de geringste zonde ook een eeuwige straf verdient. Die

liggen niet op haar terrein; als

die wil weten, heeft ze

zij

de Theologie ter schole te gaan.

bij

„Distinguendum etiam fuerit falsum ab alieno." Men moet zich niet aan begripsverwarring schuldig maken. Als ik de Logica definieer „ars dirigens mentem in cognitionem rerum," dan kan ik die definitie, hoe waar ook op zichzelf, 3.

wanneer

niet toepassen

ik spreek

van de logica eener zaak. Als „quod

sit

van de

ik

logica in iets, of

een lichaam definieer:

constans ex materia et forma naturalibus," dan

Mathema-

kan

ik deze definitie niet toepassen als ik in de

tica

van een lichaam spreek, „quia Mathematicae non

est

tractare de corpore Physico."

punt behandelen we straks). dan er nooit strijd tusschen Theologie en Philo-

4

(dit

Maar

is

maar

sophie? Ja wel, 5.

„Verum

niet per

in Philosophia,

se,

doch

2>>er

accidens.

falsum esse potest in Theo-

et vicissim, non quidem per se, sed per accidens, quatenus inique detorquetur, seu perverse applicatur; quae Graecis vocatur mala è^pxpizoy/j vel propter y.sTxlSsi^tv, hoc est, transitum ob uno genere in alterum." Dat komt dus daar vandaan dat de Philosophie zooveel logia,

behandelt,

van toepassing op de Theologie geen Doet men dat toch, dan staat de zonde

waarbij

sprake kan

zijn.

voor de deur. B. v. de Philosophie definieert de substantie „quae substat accidentibus." Doch deze definitie geldt alleen van de substantia creata, en nooit mag ze op God worden toegepast

,,at

reiicietnr,

et

Deo

ad

Deum

merito ob applicationem malam, et quod hoc pacto committatur transitus de genere in genus." ^) Ook in zijn Loei Communes behandelt Maccovius deze punten. Wat in de Metaphysica het ó^e punt is, is daar het

')

applicata

Metaphysica, p. 51, 52,

et

relata,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 193

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's