GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 125

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 125

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

113

de praeexistentie der ziel geleerd, en verklaarde de kennis niet anders dan herinnering te zijn. Tegen deze Philosophie

kwam

Augustinus

Men moest

op.

schen de inteUigiUlia en de

sens'ihïlïa.

maken

onderscheid

En nu

is

het wel een

tnsfeit

men

over de intelligibilia aprioristisch kan redeneeren, maar dat komt niet door herinnering van de praeexistent bestaan hebbende ziel, maar door de dispositie van het dat

intellect.

Na

^)

deze korte uiteenzetting van eenige van Augustinus

gedachten,

meen

genoegzaam aangetoond

ik

te hebben^ dat

reeds in de patristische periode, de facto van scholastieke

methodologie gesproken kan worden. Deze periode wordt met Gregorius den CIroote afgesloten. Voegen we hier nog bij dat wat Augustinus voor de Westersche Kerk deed, later Juhannes Damascenus, zij het ook op gebrekkige wijs en met veel minder genialiteit, voor de Oostersche Kerk tot stand gebracht heeft.

eeuw treedt de Theologie een nieuwe phase in. BoËTHius vertaalt de werken van Aristoteles. Plato wordt voor Aristoteles uitgeruild. Het eigenaardige van AristoteIn de

les

is

6<ie

„quod primus

fuerit,

qui in omnibus philosophiae

partibus systematica docendi ratione usus der productiviteit heeft uit, er begint,

sit."

De periode

'^)

wat Friedrich Nitzsch

noemt, „Sammelfleisz" te heersclien. De eerste periode is scheppend, de tweede is ordenend, rangschikkend, systematiseerend.

^)

Cassiodorus voegt het

Trivium en Quadrivium

als

propae-

deuse aan de Theologische studie toe en voert Boëthius'

')

„Sed potius credendnm

est mentis intellectualis ita

conditam esse naturam, ut

rebus intelligibilibus naturali ordine, disponente Conditore, subiuncta in

quadam

luce

sui

generis

incorporea,

quemadmodum

sic ista videat

ocnlus carnis videt quae in

hac corporea luce circumadiacent, cuius lucis capax eique congruens est creatus Denique cur de solis rebus intelligibilibus id fieri potest, ut bene interrogatus quisque respondeat quod ad quamque pertinet disciplinam, etiamsi euis ignarus est? Cur

hoc facere de rebus sensibilibus nullus potest, nisi quas isto vidit in corpore constitutus, aut eis quae noverant indicantibus credidit, seu litteris cuiusque, seu verbis." (Augustinus, Opera, XI,

p.

211, 212.)

*)

BUDDEUS,

')

Nitzsch, Real. Encycl. Herzog. Sub voce: Scholastische

1.

c, p. 353. Theologie,

ed.

1884.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 125

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's