GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 173

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 173

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

161

nooit regel des geloofs,

gula credendorura."

„iieque illias ratio potest esse re-

^)

Als conclusie van al dit gevondene,

mag

dan nu wel Metaphysica schrijft: ik

zeggen wat Maccovius zelf in zijn „rationis usus in Theologia est necessarius ;" natuurlijk voegt hij er weer zeer voorzichtig, duidelijkheidshalve, bij „ut instrumentum." Zonder ratio kan

men eenvoudig

tot

geen Theologie komen: „Idcirco illum, qui percipere vult Theologiam, intellectu et ratione praeditum esse oportet; alioqui non erit capax Theologiae." ^)

Na dan

aldus gezien te hebben dat Maccovius als Calvi-

nista rigidus, het recht der rede eenerzijds eerbiedigt, anderzijds

maar ook vermag thans nader onderzocht, wat hij dan van die

tot

plicht,

instrumenteelen

dienst

beperkt

ratio zelve leert.

De mensch geschapen.

is

heeft een ratio

Aan

omdat

hij

dat beeld Gods heeft

naar Gods beeld hij

zijn

ratio te

danken. In Cap.

XLV

van

zijn

Loei

Communes handelt

hij

breed-

voerig over dat beeld Gods in den mensch. Dat beeld bestaat niet alleen formeel in de Rectitudo der natuur^

maar

ook materieel in het wezen der menschelijke natuur, „quod

homo

intelligens et volens, sive intellectu et voluntate prae-

ditus, ci'eatus sit."

Het materieele van het Godsbeeld bestaat voornamelijk den wil. „Neque enim quisquam inficias ire potest, quod homo hoc ipso Deuni referat, quod sicut Deus et intellectu et voluntate praeditus sit." En dit leidt dan tot de volgende conclusie: „ergo in hoc ipsi similis, et in hoc etiam consistit ista similitudo et imago Dei; ad quam homo conditus est." Dat Intellect en die wil zijn juist het voornaamste van het beeld Gods: „cum intel-

in het intellect en in

lectus et voluntas sit Dei

') ")

maxima

Collegium Theologicum Miscell. Qoaest., Metaphysica, p.

7,

in de Maccovii

Anno

et

summa

perfectio^ et

1620, 21. Disp. XIII.

Opuscula Philosophica Omnia, ed. Arnoldi 1660. 11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 173

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's