GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 117

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 117

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

105

bond met het Humanisme, tegen de Scholastiek op, edoch uit eigen motief en met eigen doel. Gods Woord en dat Woord alleen was haar heilige leuze. Ze vergat echter de les der Historie, dat Paganisme, Philosophie en Heterodoxie toch rusteloos den kamp tegen de Christelijke religie en de zuivere waarheid aanbinden, en dat juist deze rustein

looze

worsteling

met

innerlijke noodzakelijkheid naar de

Scholastieke methode terugdreef.

we dat de Reformatoren langzamerhand de weer in Scholastieken trant theologiseeren, dank der Polemiek met de Roomschen, Socinianen en Ana-

En zoo

zien

facto toch zij

baptisten.

Aan Maccovius komt de

eer toe, althans in ons Vader-

land, de juiste Scholastieke idee, het eerst

weer gegrepen,

in

een begrip geformuleerd en als een beginsel geponeerd

te

hebben. Hij opende zoodoende, wat

men

gewoonlijk in

de geschiedenis der Systematische Godgeleerdheid noemt,

dogmatische periode, en

de

is

dies te eeren als de baan-

breker der ^ederlandsche Gereformeerde Scholastiek.

§

2.

Historisch overzicht der Scholastiek tot op Maccovius'

tijd.

In de geschiedenis der leerstellige Godgeleerdheid, wordt bijna

algemeen onderscheiden tusschen eene patristische en

eene scholastieke periode. ^) De patristische periode loopt dan tot ± 750, de scholastieke periode vangt ± het jaar 1000

Tusschen deze twee perioden valt dan een tijd van waar te nemen, men produceert niet meer, maar reproduceert, vergadert geen kapitaal, maar leeft van de renten van het patristisch kapitaal. En hoezeer het op zichzelf ook te roemen is, dat men aldus het patristisch patriaan.

stilstand

')

Er

zijn

er

wel

die reeds in het Paradijs de leerstellige Godgeleerdheid laten

beginnen, en dies spreken van eene „Theologia Paradisiaca", zooals Calovias, die zelfs

een

boek,

„Loei

formeerde

strijdt

als het

Communes

theologiae paradisiacae" getiteld, uitgaf, maar de Gere-

voor de Dogmatologische Theologie, en deze kan eerst aanvangen

Principim Theologiae, de Openbaring der H. Schrift, voltooid

is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's