GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Nederlandsche tak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Nederlandsche tak

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Nederlandsche tak van de Evangelische Alliantie biedt ook dit jaar weder voor de week van 6—13 Januari een zekere volgorde voor onderwerpen van dankzegging en gebed aan.

Deze onderwerpen zijn voor

Maandag 7 Januari: Dankzegging voor velerlei genade, naar ziel en lichaam, zelf en in de broederen ervaren; gepaard met schuldbelijdenis voor velerlei zonde, ook onder de Christenen, in huis en maatschappij, in staat en kerk.

Dinsdag 8 Januari: Gebed om krachtiger werking van den Heiligen Geest in de kerk. Woensdag p Januari: Smceking om genade voor het leven in onze huisgezinnen en op onze scholen.

Donderdag 10 Januari: Gebed om zegen op de pogingen der Christenen om door inwendige missie den socialen nood te hulp te komen.

Vrijdag 11 Januari: Gebed om zegen op de missie onder de Joden, de Mahomedanen en de Heidenen.

En Zaterdag 12 Januari: Gebed om Gods genadige gunste over het leven van volkeren en natiën.

De wensch der Evangelische Alliantie is, dat zooveel mogelijk in elke stad en in elk dorp belijders des Heeren uit alle kerken zullen saamkomen, om gemeenschappelijk, juist op die dagen en op bepaalde uren met gelijksoortige beden en smeekingen voor Gods troon te naderen.

Zij meent dat „millioenen geloovigen in honderden van talen die avonden alzoo in den gebede zullen zijn."

Dit geheel Engelsche denkbeeld, dat ons Nederlandsch karakter weinig toespreekt, nu daargelaten, ligt er ongetwijfeld iets schoons en heerlijks in de gedachte, dat alle belijders, hoe ook overigens verdeeld en gescheiden, toch ééns telken jare voor Gods troon neerknielen om één te zijn en zich één te belijden in de verwachting van allen zegen en alle heil van den Heere hun God.

Toch mag niet ontveinsd dat ten onzent op deze wijs dit doel zeer kwalijk bereikt wordt.

Het komt er bij ons op neer, dat b. v. in steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag eiken avond respectievelijk 700, 600 en 500 personen saamkomen. Soms nog veel minder. Er zijn meetings van dien aard in onze groote steden gehouden waar nog geen 100 personen sa^m waren.

Voorts ziet de kenner in zulk een bijeenkomst terstond, hoe een tamelijk groot deel der opgekomenen toch altoos opkwam in dat bepaalde kerkgebouw.

Terwijl in den regel bijna niets te bespeuren viel van wat men bedoelde: het saim neerknielen van alle geloovigen voor hun God.

Als zoodanig achten we zulk een denkbeeld dan ook niet voor verwezenlijking vatbaar. Daar hebben wij geen lokalen voor. En in onze kleine lokaaltjes loopt het uit op een fictie.

Misschien zou men zijn doel nog hft naast komen, bijaldien men zijn uitnoor digingen tot de kerkeraden, in plaats van tot de geloovigen richtte.

Dan ontstond de mogelijkheid dat alle kerkeraden voor die week des avonds een ure des gebeds organiseerden, en dat het denkbeeld om miUioenen te gelijk voor Gods troon te brengen, metterdaad waarheid wierd.

Alleen kon dan misschien de vraag rijzen, of de eerste week in Nieuwjaar de meest geschilcte was.

Een periode uit het rijk der Genade en niet der Natuur gegrepen, zou allicht der kerk van Christus meer toespreken.

Overigens kunnen we tot onze blijdschap nog mededeelen, dat de Evangelische Alliantie, * om aan alle dubbelzinnigheid over haar karakter een einde te maken, voor de eerstvolgende General Assembly instemming met haar belijdenis van alle sprekers vergen zal.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 december 1888

De Heraut | 4 Pagina's

De Nederlandsche tak

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 december 1888

De Heraut | 4 Pagina's