GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vit oude da^en.

VERDERE POGINGEN.

IV.

Zijn beschouwing over deh Zendingsarbeid in vroeger eeuwen voortzettend, komt Ds. Stoirow tot Hindostan of Indië.

Ook hier waren, volgens de getuigenis van den Brit, gelijk op Ceylon, de Ni. derlanders weer de eersten. Reeds in 1630 konden zij wijzen op een Christelijke gemeente van inlanders te Poelikat, 25 mijlen ten noorden van Madras. Deze gemeente was kort te voren ge sticht, al ontbreekt daarvan nauwkeurige aanwijzing. Wel weet men dat Ds. Baldes, een der uitnemendste en meest begaafde Nederlandsche predikanten op Ceylon, in 1660 naar Negapatnam ging, op de kust van Coromandel, om daar het Evangelie te prediken. Op hem volgde Nathanael de Pape. die met vrij goeden uitslag op dezelfde plaats arbeidde.

Voorts werkte de Luthe-'sche Zend'ng uit Duiischland en Denemarken in Indië lang nog vóór Engeland daar begon. Koning Frederik IV van Denemarken komt de eer toe, dat hij in Indië een Zending begon met een vast doel en op degelijke en proefhoudcnde wijs.

Geheel anders, al kwamen zij uit dezelfde streken, was de poging door den Noorschen predikant Hans Egede en zijn edele vrouw gedaan.

Elf jaar lang hadden zij met allerlei tegenwerking en ontmoediging te kampen, eer het hun gelukte, zich den weg te zien geopend naar — het onherbergzame Groenland Eindelijk gelukte het in 1751. Twaalf jaren later volgden de twee Hernhntters Matheus en Christiaan Stach. Zij zett'en zich neer in die« zelfde woeste streken en werden na een jaar door nog twee geloofsgenooten gevolgd. Vijftien lange jaren hield Egede heldhaftig vol ten spijt van het ruwe klimaat, gebrek en 't ongeloof des volks. De beide Suchs en hun makkers leden nog meer dan hij. Soms hadden zij maar één stel kleeren Ellendige hutten waren hun woningen. Zij - aoesten zelf zwaar werken om het bijna oneetbare voedsel te verkrijgen en verkeerden vaak in gevaar Eindelijk droeg hun werk zooveel vrucht als zulk een arbeidsveld kon opleveren. Maar van meer beteekenis nog was de belangstelling door hun geloovig volhouden algemeen in de zaak der zending gewekt.

Over het algemeen kan aan den ijver en de trouw in den Zendingsarbeid betoond door de betrekkelijk zoo kleine Moravische broederschap niet te groote lof worden gegeven. Zij heeft letterlijk overal gearbeid, tot in de meest onbegeerlijke plaatsen.

De welbekende Zinzendorff zag, toen hij zich aan het hof van koning Christiaan IV van Denemarken, te Kopenhagen bevond in 1731 twee inboorlingen van Groenland. Zij waren reeds Christenen en gedoopt door Ds. Egede. Ook vernam Zinzendorüf van een neger, dat vele slaven in West-Indië verlangden met het Evangelie te worden bekend gemaakt. Dit deed hem besluiten te doen wat in zijn vermogen was. De gemeente der Hernhutters bestond toen uit slechts een zeshonderd personen en deze waren voor 't meerendeel arm en verkeerden in treurigen toestand, wijl zij pas voor de vervolging uit hun vaderland de wijk hadden moeten nemen. Toch besloot reeds in het volgend jaar deze kleine gemeente twee der hunnen naar St. Thomas in WestIndië te zenden.

In 1733 gingen weder twee zendelingen naar Groenland en in den korten tijd van acht of negen jaren gingen er Evangelieboden uit naar St. Croix, Berbice, Noord-Amerika, Suriname, Lapland, Tartarije, Gunea, de Kaap de Goede Hoop en het eiland Ceylon, kortom naar alle deelen der heidenwereld.

De gevolgen van dezen onbaatzuchtigen ijver, die nouit verflauwd is tot op den huldigen dag, hebben zich allereerst getoond op de zendingsvelden zelf Men denke slechts wat onze kolonie Suriname zijn zou zonder den arbeid der Broedergemeente die er groötendeels, zoo niet geheel 't Zendingswerk verricht. Maar bovendien hebben de Hernhutters den zcndingsijver van anderen geprikkeld en tegelijkertijd aangewezen hoe die ijver zich 't meest practisch uiten kon.

Men kan veilig zeggen dat de invloed en het voorbeeld der Moravische broeders krachtig heeft meegewerkt tot de stichting der groote Zendingsvercenigingen in Engeland op het einde der laathle en in 't begin dezer eeuw. De Hernhutters arbeidden voor de inboor lingen van Noord-Amerika, de slaven van de Vcreenigde Siaten en West-Indie, en zoo wc; kten zij tot navolging op bij hen die in deze landen heerschien De uitkomst bewees het.

Naast den arbeid van zoovele volken mag ook die van het Anglo Saxische ras, dat thans onbetwistbaar 't meest voor de zending doet, niet vergeten. Ook daarvan ging reeds in vorige eeuwen meer kracht uit dan men veelal vermoedt.

De mannen, die in de dagen van Elizabeth en de Smarts de grondslagen legden tot Engelands trotsch overze.esch rijk, hadde.i zeker allereerst wereldlijke bedoelirvgen, doch de geestelijke waren hun daarom niet vreemd Nieuwe landen te ontdekken, met reeds ontdekte aan de gehate Spanjaarden en Portu geczen te ontwringen, dat was allereerst hun stre/en. Maar dezelfde ijver, die de vijanden bezielde tot verspreiding van het Pausdom, werd ook gevonden bij hun tegenstanders, in betrekking tot het Protestantisme. De feiten bewijzen hoe hun ijver niet slechts een politiek doel had, maar tevens vol was van godsdienstige en loffelijke drangredenen

Onder Eduard VI, in 't midden der i6de eeuw, werd onder Willoughby een vloot uitgezonden om een noord-oosielijke dourv'aart naar China te ontdekken. Merkwaardig zijn de bevelen, die de koning hem meegaf. Ér mocht op de schepen niet gevloekt, gespot of vuile taal gesproken worden. Dobbelen en kaartspelen was verboden. Gebeden en godsdienstoefeningen moesten eiken morgen en avond OD elk schip plaats vinden. Alles moest geschieden > niet alleen uit plicht en gewetensdrang jegens God", maar als een voor beeld voor hen, die' zij in »verrc landen" mochten ontmoeten, opdat zoo »vrien< Jschap mocht ontstaan lusschen alle menschen en een iegelijk trachten allen goed te doen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 november 1890

De Heraut | 4 Pagina's

Zending.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 november 1890

De Heraut | 4 Pagina's