GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frankrijk, Nog iets over Père Hyacint h e.

De oud-Roomschen hebben dit jaar te Rotterdam hun derde internationaal congres gehad. Het Fransche Journal des Débats meldt, dat op den dag toen het congres uiteen zou gaan, eene petitie met eenige honderdtallen handteekeningen aan den aartsbisschop van Utrecht werd gericht, houdende het verzoek om aan Père Hyacinthe Loyson, den gewezen Karmelieter monnik, weder het beheer op te dragen over de kerk in de rue d'Arras te Parijs. Sedert anderhalf jaar was Père Hyacinthe van die kerk losgemaakt, om haar te doen bedienen door Hollandsche oud-Roomsche priesters. Het schijnt, dat deze verandering geen voordeel voor genoemde kerk geweest is. Althans men beweert, dat zij thans niet meer dan 36 leden telt.

Hyacinthe schrijft aan een redacteur van de Débats: »De geest van het werk, dat men volgens de afspraak moest voortzetten, is geheel veranderd. En'op dit oogenblik is de kerk in de rue d'Arras niet een kweekplaats voor katholieke en liberale hervormingen, maar eene kleine Jansenistische kapel, zonder eenige toekomst. sWat er ook gebeure, ik zal getrouw blijven aan de zaak der katholieke hervorming .., maar hoe zeer ik ook de kerk lief heb, ik heb evenveel afkeer van de sacristieën."

Weder is dus eene illusie van den gewezen Karmeliet den bodem ingeslagen. Hij kan niet met de Nederlandsche oud-Roomschen samen werken, waarvan hij zich eerst zooveel voorstelde. Hij heeft eerst getracht het rectorsschap over de kerk in de rue d'Arras zelf uit te oefenen. Dit scheen niet te gaan. Daarom heeft hij aan den aartsbisschop van Utrecht verzocht om die kerk van andere bedienaren te voorzien. Deze heeft aan dit verzoek voldaan — doch na anderhalf jaar blijkt de kerk te verloopen. Zal Hyacinthe Loyson haar er weder boven op kunnen brengen met zijne schitterende redenaarsorganen? Wij betwijfelen het zeer.

Noorwegen. Vrijmetselarij en het Gustaaf Adolf-feest.

Bij de inwijding van de nieuwe vrijmetselaarsloge te Christiania, hield de koning de wijdingsrede. Na deze koninklijke rede werd het woord gevoerd door den hofprediker Bergman namens de Zweedsche vrijmetselaars. Onder de vrijmetselaars werden nog opgemerkt bisschop Rundgreen en de domproost Björnström. Tot verhooging der plechtigheid hief men Luther's lied: »Een vaste burg is onze God" aan, wellicht ook om een waas van godsdienstigheid aan het feest te geven.

Het is echter te betreuren, dat de koning, die opperste bisschop is van de landskerk, openlijk aan de wereld heeft getoond, dat hij ook aan het hoofd van de vrijmetselaars staan wil. Dit is te meer droevig, omdat de koning, bij eene oproeping om het Gustaaf Adolf-feest als een nationaal feest te houden, zich heeft uitgesproken als een belijder van het Evangelie. Deze oproeping heeft kort voor de openingsrede van de vrijmetselaarsloge plaats gehad. Of zou de koning van oordeel zijn, dat de geest die de

Dge's drijft dezelfde is als die, welke den geoofsheld Gustaaf Adolf bezielde ?

Opmerkelijk is het ook, dat de Roomsche kerk in den laatsten tijd er zeer naar tracht, om het op Scandinavië verloren terrein weder te herwinnen. In Zweden is de eerste Roomsche bisschop sedert de reformatie opgetreden in den persoon van Dr. A. Bitten, een Hannoveraan. Wanneer Rome verder in Zweden en Noorwegen veroveringen maakt, zal het ons niet verwonderen; immers blijkt het ons • uit het bovenstaande, dat het eenige wapentuig, dat tegen Rome bestand is, verbroken is, of dreigt verbroken te worden.

Straks worden er zeker prachtige redevoeringen over Gustaaf Adolf gehouden; het graf van dien profeet zal men bouwen, maar inmiddels verwerpt men wat deze gezalfde en gekroonde strijder voor het geloof, als de innigste overtuiging van zijn ziel heeft beleden, om hem te maken tot een voorlooper van hen, die de groote Fransche revolutie veroorzaakten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 oktober 1894

De Heraut | 2 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 oktober 1894

De Heraut | 2 Pagina's