GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

INGEZONDEN STUKKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INGEZONDEN STUKKEN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Buiien verantwoordelijkheid van de Redactie.)

Hooggeleerde Heer Redacteur!

In de vierde kolom van de tweede pagina van de Heraut van 6 Oct. lees ik de volgende zinsnede:

Reeds ziet men aan de neiging tot bevordering van de geheelonthouding., dat er op dit mystieke en practicale gebied gemeenschap van zin en streven openbaar wordt.

Nu gaat het niet aan, de practijk der geheelonthouding te noemen en daarover een oordeel te vellen zooals hier implicite geschiedt, zonder te onderscheiden tusschen de geheel tdteenloopende beginselen, waarvan geheelonthouding het gevolg kan zijn.

Er is geheelonthouding, die voortvloeit uit de neiging om zich eenig genot te ontzeggen, met het doel om 't daardoor bespaarde goed te besteden, waarbij niet zelden de geestelijke hoogmoed êenigen waan van verdienstelijkheid influistert.

Er kan geheelonthouding voortkomen uit de overweging, dat het bannen van de alcoholhoudende dranken uit het huisgezin en het gezellig verkeer voor vele tot onmatigheid gez"nden de verleiding sterk verminderen zal.

Maar er kan ook, en ik vermoed bij den schrijver van de aangehaalde zinsnede onbekendheid met dit beginsel, geheelonthouding voortvloeien uit 't zich gebonden voelen aan Gods ordinantiën.

Dit beginsel ziet alcohol aan als een vergif, even zoogoed als b. v. rattekruid (arsenicum) niet bestemd is tot spijs of drank.

Deze meening vindt in den laatsten tijd in de wetenschap steun, waar de waarneming leert, dat alcohol in 't geheel geen behoefte is voor 't menschelijk lichaam en bijna altijd schadelijk werkt. De statistieken van Engelsche maatschappijen van levensverzekering geven hierin merkwaardige resultaten.

Blijkt dit Gods bestel, dan kan worden verwacht, dat ook Gods Woord hierin niet zwijgt. Om de blijkbare onbekendheid met dit beginsel zij mij een uitweiding vergund.

In Spr. 23 VS. 31 vinden we deze vermaning: zie den wijn niet aan als hij zich rood vertoont, als hij in den beker zijn verve geeft, als hij recht opgaat. Nu is wijn in zuiveren toestand, d. i.-druivensap, nooit rood, ook niet 't sap van blauwe druiven, maar ontstaat deze kleur eerst door gisting met de schil.

Evenmin laat druivensap een bezinksel achter, terwijl 't srecht opgaan" duidelijk doelt op 't gistingsproces zelve. De zaak is dus, dat men volstrekt niet mag verwarren, wijn = druivensap met wijn = gegist druivensap, welke laatste alleen alcohol bevat. Geoorloofde wijn is dan de wijn, waarvan we lezen in Gen. 40 vs. 11 de ïvrucht des wijnstoks", de met koren dikwijls in een adem genoemde voedzame stof, die 't harte verheugt, (d. i. niet bedwelmt) waarover de apostelen werden bespot. Hand. 2, 13. (Hier is geen sprake van een verwijt, maar van spot, van ironie: men kan van zoeten wijn 1= most niet dronken worden.)

Daar het hier de plaats niet is, om verder op dit beginsel in te gaan, eindig ik met te constateeren, dat het spreken over geheelonthouding ongeoorloofd is, zonder daarbij aan te geven, of de onthouding uit een ascetisch, uit een philantrophisch of uit laatstgenoemd beginsel voortvloeit.

Moge ieders geweten in onderworpenheid aan Gods Woord hierin spreken. Met dank,

[Gebrek aan ruimte dwong ons bovenstaand stuk tot nu toe uit te stellen. In den regel is ons blad zóó vol, dat zelfs de rubriek van het Buitenland, tot ons leedwezen, weinig tot haar recht komt.

Wat Ds. Bruna zegt, steromen we toe. Niet allen die met deze beweging mededoen, doen zoo uit gelijke motieven.

Toch neemt dit niet weg, ' dat zich in deze beweging mannen van allerlei kerkelijke richting vereenigen, en dat ook deze beweging, evenals de geheele actie voor s Christian Works" in Engeland gemeenlijk daar het sterkst op den voorgrond treedt, waar indefferentisme bestaat omtrent de belijdenis der Waarheid.

Dit nu, en niets anders hebben we bedoeld. En dit feit valt eenvoudig niet te loochenen. Mystiek en Praxis treden altoos op den voorgrond, waar het Sceptiscisme aan het vinden van de Waarheid doet vertwijfelen. RED.]

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 20 oktober 1895

De Heraut | 4 Pagina's

INGEZONDEN STUKKEN.

Bekijk de hele uitgave van zondag 20 oktober 1895

De Heraut | 4 Pagina's