GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Kruis in Indië.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Kruis in Indië.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op uitnemende wijze toonde voor korte dagen de Hollander aan, hoe droef het nog altoos in Indië met de eere van het Kruis van Christus staat.

Niet alleen toch dat de Christenen, wat het getal aangaat, er nog geheel in de zee van den Islam verdrinken, maar ook onze Regeering neemt nog altoos een houding aan, die niet den indruk kan geven, dat ze het Kruis van Christus als het teeken der toekomst ook voor Indië eert.

Ea wat meer nog stuit, is, dat de dusgenaamde officieele kerk van Java een Staatskerk in slechten zin is, en meest bestaat uit naam-Christenen, die alle geloof in het Kruis hebben uitgeschud, en in hun levensopvatting en levenswijs vaak minder zedelij ken ernst toonen dan de Mohamedaansche vromen.

Als gevolg hiervan kan het niet anders, of de inlander blijft voortleven onder den indruk, dat Allah groot is, en groot zijn profeet, en dat de mannen van de Kompanie die de Halve Maan niet kennen, in godsdienstig en zedelijk opzicht met hun religie van het Kruis te kort schieten.

Dat dit de taak van de zending in hooge mate bemoeilijkt, springt in het oog.

Het Evangelie te prediken aan hen, die zich religieus onzedelijk zwak en ingezonken gevoelen, en van uw Evangelie den indruk ontvangen, dat daarin een hoogere zedelijke macht tot hen komt, is zoo moeilijk niet. Dan vindt ge een luisterend oor en meest een geopend hart.

Maar heel anders komt de zaak te staan, als ge, gelijk in Indië, te doen hebt met een Mohamedaansche bevolking, die vast staat in de overtuiging, dat de Halve Maan verre boven het Kruis uitgaat. Die denkt: Jezus, nu ja, dat weten we ook wel, Jezus was een der groote profeten, maar lang na Jezus is een nog veel grooter profeet in Mahomed gekomen. Uw religie is alzoo verouderd. Gij zijt ten achter gebleven. Wij, Muzelmannen, hebben de jongste, de rijkste openbaring. De Khorèn staat verre boven de Heilige Schrift.”

En komt daar nog bij, dat, wie nominaal Christenen heeten, zedelijk zich blootgeven door een onheilig leven, en dat de Overheid van het moederland in Europa, ginds in Indië voor de Halve Maan zijdelings de knieën buigt, dan stuit de Zending op een bank, waar bijna geen overkomen aan is.

Zoo ergens, dan geldt daarom wel voor Indië wat Maurice en zijn Oxfordsche vrienden van de werkende klasse leeraarden, dat men haar in zijn woord, in de muziek, en op eik gebied steeds het beste moet geven, wijl alleen dit door zijn hoog karakter imponeert.

De gedachte, die vroeger weleens insloop, dat het leven hier hooger eischen stelde dan in onze Koloniën, zoodat daarheen kon trekken, wie hier niemand voldeed, gaf juist het omgekeerde van wat we hebben moeten.

Juist in Indië moet, wie er als drager van het Kruis van Jezus heengaat, een zeer hooge opvatting van zijn roeping hebben, in elk opzicht aan hooge eischen van karakter en levensopvatting voldoen, en in heel zijn verschijning het merk Van een hooge ontwikkeling vertoonen.

Bij de Roomsche missiën heeft men dat steeds verstaan, en ze plukken er de vrucht van.

Het dient daarom gewaardeerd, dat ook onder ons een juister beschouwing van wat Indië behoeft, begint dóór te breken.

Zelfs met het oog op de levensvormen dient dat gezegd.

De Javaan vooral is gewend aan een hoogdeftige wijze van doen. De oude Javaansche aristocraten hebben het volk gewend aan deftigheid en plechtigheid, in elke uiting van het leven.

Komt men nu uit ons meer burgerlijk leven in Holland, dat zich weinig aan vormen stoort, veroorlooft men zich dan in Indië tegenover den Javaan zekere nonchalance, zeker sans gêne, dan zegt de Javaan ivel niets, maar hij denkt er dan toch het zijne van, en wat hij van u denkt, is niet in uw voordeel, en niet in het voordeel van de zaak van Jezus, die ge voorstaat.

Paulus wilde den Joden een Jood, den Grieken een Griek zijn, en zoo schuilt de kracht van wie naar Indië gaat, het meest daarin, dat hij den Javanen een Javaan weet te zijn, om hem voor Christus te winnen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 oktober 1900

De Heraut | 4 Pagina's

Het Kruis in Indië.

Bekijk de hele uitgave van zondag 21 oktober 1900

De Heraut | 4 Pagina's