GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een merkwaardig stuk.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een merkwaardig stuk.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 23 Dec. 1904.

Een bevriende hand zond ons dezer dagen het convocatiebiljet van een vergadering van „de leden van den Bond tot uitgave van De Wachter", virelke vergadering in October jl. te Utrecht gehouden is.

Al is het stuk niet kersversch meer, de inhoud is toch te merkwraardig om het niet in zijn geheel onder de oogen onzer lezers te brengen.

Aan de leden van den Bond tot uitgave van „De Wachter."

Waarde Broeders,

Namens het BESTUUR VAN DEN BOND deel ik U mede, dat de samenkomst van den Bond bepaald is D. V. op DONDERDAG 27 OCTOBER a.s„ voorm. 11 uur, te UTRECH f, in het hotel „La Station."

Tot het werk dier vergadering zal o. m. behooren:

Verslag van „De Wachter."

Bespreking van wat behoort tot den inhoud, de uitgave, de meerdere verbreiding enz. van

„De Wachter."

Bespreking van de verschijnselen in het Kerkelijke leven inzonderheid:

1. de stand der Opleidingskwestie: a. de Theol. School; b. het verband der Kerken met de Vrije Universiteit;

2. de leer verschillen.

Over de „leerverschillen" zal een referaat worden gehouden, waarin deze stellingen worden toegelicht.

STELLINGEN:

1. De onderteekening van de Formulieren van Eenigheid verbindt, om noch in woord noch in geschrift iets te leeren wat in strijd is met die Formulieren.

2. In de Belijdenisschriften is geen sprake van een eeuwige rechtvaardigmaking, maar alleen van de rechtvaardigmaking in den tijd en door of uit het geloof. Te stellen, dat de uitverkorenen ook reeds van eeuwigheid in het oordeel Gods gerechtvaardigd zijn, dus reeds van eeuwigheid vrijgesproken zijn van schuld en straf, en het recht ten eeuwigen leven hebben ontvangen, zoodat op hen bij de geboorte niet meer ligt de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis, maar dat zij, in het oordeel Gods van eeuwigheid gerechtvaardigd, in den tijd slechts door het geloof moeten komen tot het bewustzijn hunner rechtvaardiging, strijdt tegen hetgeen in de Bel. schriften wordt beleden en mag dus niet voorgestaan noch verdedigd worden, zoo min door geschrift als door prediking en onderwijs i).

3 De H Geest werkt de wedergeboorte in den tijd, door bemiddeling van het Woord, en wel voornamelijk van het gepredikte Woord; zij wordt openbaar wanneer het zelfbewuste leven aanwezig is, en wordt ook reeds in kleine inderen gewerkt, doch alleen in zulke, die in de gemeente geboren zijn.

Wat van de Wedergeboorte waar is, geldt ook van het geloof, als potentie, als zaad des geloofs genomen.

Het is in strijd met de Bel.schriften, te stellen, dat de wedergeboorte reeds van eeuwigheid in Christus, als het centrale Hoofd van het uitverkoren menschelijk geslacht, heeft plaats gehad, dat zij geschiedt buiten en zonder het Woord en jarenlang zonder eenige openbaring in den mensch aanwezig kan zijn.

4. Volgens de Bel.schriften is de H. Doop wezenlijk één met de Besnijdenis; hij beteekent en verzegelt niet wat in den doopeling aanwezig is, of voorondersteld wordt aanwezig te zijn, maar de beloften van het Genadeverbond, in het Evangelie geopenbaard, en hij geschiedt niet op grond van de veronderstelde wedergeboorte, maar op grond van 's Heeren bevel aan hen die van hun geloof belijdenis doen, en aan hunne kinderen, omdat ook hun de belof ten des Verbonds zijn toegezegd, terwijl hij alleen dient tot versterking van het geloof, welke vrucht niet slechts onder en bij, maar ook vóór en in den Doop genoten kan worden.

5. Ofschoon er over het Supra-en Infralapsarisch standpunt altijd verschil is geweest in de Gereformeerde Kerken, ook op de Gen. Synode te Dord in 1618/19, en beide voorstellingen praktisch geduld zijn, wordt toch in de Bel.schriften het Infra-lapsarisch standpunt beleden; waarom het Supra-lapsarisch standpunt noch als de leer der Gereformeerde Kerken kan voorgesteld, noch als zoodanig mag onderwezen worden; en het wordt zeer bedenkelijk, wanneer dat standpunt uitgangspunt wordt van geheel de theologische beschouwing.

VOORSTELLEN.

„De Wachter" wekke inzonderheid de Kerkeraden op tot waken en optreden tegen de miskenning van het beding van eene „eigene inrichting", tegen de dienstbaarmaking der Kerken i. z. de opleiding aan een Vereeniging vooral door voorgangers der Kerken zelven, èn tegen de verbreiding der Amsterdamsche leeringen in prediking en onderwijzing; èn tot organiseerin^ van samenwerking van gelijkgezinde kerkeraden I).

„De Wachter" dringe aan op afkeuring door de a. s. Gen. Synode van het besluit der synode van 1902, tot aanneming van het concept-contract Bavinck Rutgers e. a.; op losmaking v h. verband tusschen de Vereen, v. H. O. en de Kerken, en, in elk geval, intrekking van het besluit i: z. de tweede collecte voor de V. U.1)

„De Wachter" wekke de Kerkeraden op, langs kerkelijken weg op de Gen. Synode te brengen een voorstel tot afkeuring van wat tegen de Theol. School is gedaan door de Vrije Universiteit en de professoren Bavinck en Biesterveld.

„De Wachter" zorge, bij de vaststelling van uitgaven en van bijdragen voor de Theol. School, een zeker bedrag in kas te houden, voor onvoorziene uitgaven enz.

Toetreding van leden tot den Bond.

Ontwerp reglement van den Bond.

Al den broeders wordt dringend verzocht te komen. Brenge de Heere ons op den bepaalden dag te zamen, tot Zijne eer, tot zegen voor Zijne Gemeente!

Namens het Bestuur van den Bond:

L. LINDEBOOM.

KAMPEN, 14 Oct. 1904. 70ste jaardag van de vrijmaking en wederopenbaring der Gereformeerde Kerken in Nederland, door de «Afscheiding" van het N. H. Genootschap.

Commentaar op dit stuk is overbodig. Men heeft wel eens geklaagd, dat De Heraut met te schrille kleuren het streven van deze broeders schilderde.

Thans kan men oordeelen of onze klacht overdreven was.

Allen die het niet met Prof. Lindeboom eens zijn, moet of een slot op den tnond worden gelegd, of zij moeten de Kerk verlaten.

Het verband met de Vrije Universiteit moet op de a. s. Synode verbroken worden.

En om dat doel te bereiken moeten de kerkeraden worden omgezet en een geheime organisatie in het leven worden geroepen.

Het terrorisme ten top gestegen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1904

De Heraut | 4 Pagina's

Een merkwaardig stuk.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1904

De Heraut | 4 Pagina's