GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Evangelisatie van Wales door Calvinistische Methodisten. Toen in Engeland de „Down grade movement" in vollen gang was, heeft men in het vorstendom Wales een „Forward Movement" in het leven geroepen. De „Down grade" was een gevolg van het doordringen van de moderne theologie, de „Forward Movement" wil de Kerk des Heeren laten voortvaren in het doen van het werk, dat de Heere haar heeft opgedragen. In | de maand Mei zal het twintig jaar geleden zijn l sedert de beweging een aanvang nam; zij was en is nog bet werk van de Calvinistische Methodisten in Wales, welke een eerste plaats innemen onder de „denominations" van Wales. Men begon met een enkele tent te East Moors, Cardiff; op het oogenblik zijn er echter vijftig centra. Het voornaamste werk a wordt in Zuid-Wales gedaan, maar er zijn ook r stations in Noord-Wales; te Wiexham bezit men de grootste en beste openbare vergaderlaats van geheel Noord-Wales.

De beweging heeft in de eerste plaats ten doel hen te bereiken, die van geen kerk lid zijn. Te Cardiff, waar men begon, had men veel zegen op den arbeid. Honderden, j» duizenden verdrongen zich om het Woord Gods te hooren; ki^^^^^^^ evangeliseerende vereeniging toevertrouwd. Zoo werd ze erkend als een van de grootste krachten van den staat. Men kon het feit niet loochenen, dat eene macht zich geopenbaard bad, wier licht tot in de duisterste plaatsen doordrong en die sommige van de slechtste meisschen maakte tot de ijverigste dienstknechten Gods. De beweging drong tot geheel Wales door.

Men zou kunnen vragen: Is de geestdrift bekoeld? Is het eerste élan verzwakt? Zijn de leden, en de gebouwen door hen gesticht, een schaal, waarin de levende kern gemist wordt? Is het thans met de „Forward Movement" uit?

De feiten zullen spreken. Al was aggressieve evangelisatie het eerste doel van de beweging; het was niet zijn laatste. Men wist de menschen te winnen door hen lief te hebben en voor hen die genade te zoeken die veel vrucht voortbrengt. n elk van de vijftig centra is een kerk tot ormatie gekomen, een formeeie kerk, door een redikant bediend. Die kerken werden al meer elfstandig, zij verkozen hun predikant, en een root aantal van baar voorzien zelve in de osten van den eeredienst. Ojk vrouwen arbeien mede, terwijl het reddingshuis en het huis at voor vallen moet behoeden, niet te vergeefsch n Cardiff zijn gebouwd. Er zijn kerken geormd met 500, 1000, j» met 2500 leden. Elk entrum van arbeid heeft zijn kerk en zijn ondagsschool.

Maar al wordt aan de kerken gebouwd en al worden de Zondagsschoolleerlingen onderwezen, daardoor is het aggressieve werk niet op den achtergrond gedrongen. De kerken zijn geen spreeklokalen geworden, waarin men de verkondiging van het Woord gen'.et. Men zegt niet: wij zijn nu achtenswaardige menschen geworden en hebben het gemeene volk niet meer noodig! De leden gaan er op uit, zingen, prediken, noodigen in de open lucht. Zij stellen zich soms op vlak voor een herberg. Dikwijls komen bekeeringen voor. Er worden menschen als brandhouten uit het vuur gerukt.

De Weslcyaansche conferentie heeft haar begeerte te kennen gegeven om haar inwendige zending in te richten op de manier van de „Forward Movement”.

Laat ons bij het bovenstaande voegen, dat e Calvinistische Methodistische Kerk zich teeds meer in Calvinistischen geest ontwikkelt.

Frankrijk. Oorzaken van ontvolking. Over de afname van geboorten hebben reeds ele Fransche economen geklaagd. Nu heeft Dr. . Psrrier in het blad Foi et Vie deze zaak an uit Christelijk standpunt besproken.

In 1909 ging het aantal inwoners 5 r.000 zielen achteruit. Deafnemingisalgemeen; alleenNormandië en Bretagi: e, waar de bevolking over het algemeen nog aan de Roomsche kerk gehecht is, zijn eene uitzondering. Ia de rijkste departementen is de ontvolking het sterkst. In 1789 vormden de Franschen nog 24 percent der bevolking van Europa; tegenwoordig slechts 14 percent. Terwijl Frankrijk zijn bevolking ziet shnken, wint Duitschland alle driejaar een aantal inwoners, dat gelijk staat met de geheele bevolking van Elzasz en Lotharingen. De oorzaak van dezen toestand wordt gezocht in het alcoholisme, dat in de laatste dertig jaar vreeselijk toenam, in de tuberculose, in geslachtsziekten en zenuwziekten, doch vooral in de neo-Malthusiaanscbe denkbeelden, die door de pers werden verbreid en djor het volk gretig zijn ingezogen. Het sterkst werkt de verachting der religie mede om de neo-Maltusiaansche theorie ingang te doen vinden. Het Christendom heeft die leer steeds gebrandmerkt, en daartegenover esteld, dat het huwelijk eene heilige instelling s, en dat niemand het recht heeft zich aan de lichten en lasten die het mede brengt, e onttrekken. Men zal daarom te vergeefs naar middelen tegen het verderfelijk kwaad zoeken, anneer de gezindheid van het volk niet omkeert. ierigheid en gemakzucht oefenen een overegenden invloed op de menschen uit. Al betrijdt men de drankzucht, de tuberculose, de itspattingen op het gebietl van het geslachtsleven, deze middelen zullen ontoereikend blijken, wanneer niet het hart en de zin van het volk verandert en daardoor de religie weer tot een macht in het volksleven verheven wordt. Het is voor Frankrijk te hopen, dat allen die het wel met het vaderland meenen, de handen in elkaar slaan om te zorgen, dat de Godsdienst niet voor het volk geheel verloren gaat. Tot hiertoe merkten wij daarvan nog weinig.

En zijn in deze dagen in Frankrijk onderscheidene processen aanhangig tegen Roomsche bisschoppen, die door schoolvereenigingen aangeklaagd werden, omdat zij de volksschool en de leermiddelen welke daarop gebruikt worden, hebben aangevallen. Reeds werd de aartsbisschop van Reims, door het burgerlijk gerechtsbof tot een boete van 500 fr. veroordeeld, omdat hij in een manfest de staatsschool veroordeeld had. In vier andere steden werden dergelijke processen gevoerd, waarvan er twee ten gunste van de bisschoppen uitliepen. De aartsbisschop van Reims, Lugon, ginginbooger beroep bij het Parijsche hof van appèl, dat na lange debatten, onder leiding van een radicalen president, het hooger beroep van den aartsbisschop verwierp. Nog blijft de weg open om zich op de hoogste rechtbank, het Parijsche hof van cassatie, te beroepen. Maar wij vree ten, dat ook die rechtbank te zeer door clericalenhaat zal bezield zijn, om aan Roomsche mbtsdragers het recht toe te kennen, dat zij egen eene staatsinstelling getuigen, die volgens unne en onze overtuiging verderfelijk is voor et land.

Tusschen de Duitsch Lu& ersche gemeenten te Nizza en Lyon en het Parijsche Luthersche consistorium is een strijd ontbrand, die nu door den Conseil d'état te Parijs beslist is. De genoemde Evangelische gemeenten hadden zich van het consistorium te Parijs losgemaakt, en geweigerd om in eenig verband tot dit bestuurslichaam te staan. Daarbij maakten zij aanspraak op het bezit van de kerkelijke gebouwen, waarin zij tot hiertoe godsdienstoefeningen gehouden hadden. Na de wet op scheiding van kerk en staat, waren de gebouwen te Nizza aan het Parijsche consistorium en die te Lyon aan de Fransche kerk, die aan het Parijsche consistorie verbonden is, toegewezen. En deze toestand is nu door den Conseil d'état bevestigd. Weer blijkt het, dat in Frankrijk het recht niet kan zegevieren. Gelukkig vinden wij' het, dat het Parijsche consistorium aan beide gemeenten aangeboden heeft, van de erkgebouwen gebruik te maken. Dit is edeloedig; doch het komt ons voor, dat men nu ls een gunst ontvangen moet, hetgeen men echtmatig moest bezitten.

N.-Amerlka. Eene in onbruik geaakte inrichting, die weer tot er e komt.

Wij lezen in de Hope: In de dagen toen onze Gereformeerde kerkregeering nog eenvoudiger en zuiverder was dan nu, bestond er eene inrichting, die men bet synodaal Deputaatschap noemde. Wanneer in eene classicale vergadering een examen werd afgenomen, werden deputaten der Synode uitgenoodigd om bij zulk een examen tegenwoordig te zijn als eene vertegenwoordiging der Synode. Met de installatie van leeraars hadden deze deputaten niets te doen, want dit was het werk der Classis, in de kerkenordening haar opgedragen. Maar de deputaten der Synode moesten toezien, dat uit de examinatie bleek, hoe de candidaten niet alleen wat de kennis der Godgeleerdheid en het herdelijke werk aangaat, wel voorbereid waren, maar ook of zij rechtzinnig en godzalig waren. Daarin stelden immers niet alleen de Classis maar ook al de Kerken belang. En het kan immers ook voorkomen, dat een enkele Classis, somtijds in zaken aangaande de bedie-j ning des Woords oppervlakkig handelde en mannen toeliet, die niet mochten worden toegelaten. Men zegt heden ten dage wel, dat men vertrouwen in elkander moet stellen. De psalmist chter zingt reeds: „Vest op prinsen geen verrouwen". Wij worden soms met de beste be n rogen, en misschien niet het minst met ons d elven. Het geval in het New-York Presbyterie z ewijst het, dat bestendige waakzaamheid de E rijs is der waarheid. Wat zou er uit Staat, E aatschappij en kerk worden, indien wij on­ k egrensd vertrouwen in elkander stellen? Wij egeeren zulk een onbegrensd vertrouwen niet, g aar wij geven het ook niet aan anderen. Wij E tellen alleen onbegrensd vertrouwen in God, ons nooit teleurstelt.

Het Synodaal Deputaatschap was eene goede in richting en had nooit opgeheven moeten worden. Men begint dit in te zien. Stemmen in de Presbyterische kerk beginnen naar iets dergelijks uit te zien, en in de Zuidelijke Presbyterische keik begeert men, dat de examinaties m Synodale vergaderingen gehouden worden.

Dit zijn verblijdende verschijnselen. Het is er ons niet om te doen, oude inrichtingen weer te herstellen in denzelfden vorm dien zij vroeger hadden, maar wij stellen groot belang in eenvoudigheid, vastheid en zuiverheid van kerk regeering, waarin wij een waarborg hebben, dat de beginselen der Gereformeerde Kerk niet ondermijnd zullen worden door het radicalisme van onzen tijd, of door gebrek aan waakzaamheid en belangstelling in enkele groepen van kerken. Ook dit is eene Voorwaartsche Beweging langs de rechte lijn.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 februari 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 februari 1911

De Heraut | 4 Pagina's