GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Officieele Berichten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Officieele Berichten.

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

Generale Synode Geref. Kerken in Nederland.

Dinsdag 29 Augustus. Morgenzitting. Na lezing der notulen van de vergadering op Vrijdag 25 Aug., geeft de voorzitter het woord aan verschillende afgevaardigden van buitenlandsche kerken.

Van de Presb. Church in Engeland kwam een schrijven in met de znededeeling, dat zij tot haar spijt verhinderd is een afgevaardigde te zenden, daarbij voegende haar beste wenschen en de toebidding van de leiding des H. Geestes en de uitnoodiging, onze kerken op hare ev. synode te doen vertegenwoordigen. De afgevaardigden der Unhed Pree Church of Scotland zijn verhinderd de vergadering bij te wonen,

Tegenwoordig zijn afgevaardigden van de Classen Bentheim en Oost-Faesland, Henry Beets gedeputeerd door de Christel. Geref. Kerk in N.-Amerika, Ds. S. O. Los vertegenwoordigende de Geref. Kerken in Z.-Afrika, Prof. Colijn van de Geref. Kerk in Amerika, Prof. J. Young Evans van de Calvinistic Methodist Ciiurch in Wales, Prof, Mac. Leod van de Free Church in Schotland en Ds. Lxatsman uit Gent van de Belgische Zendingskeik.

Deze deputaten brengen groeten van de zusterkerken over, zij spreken van hun arbeid en strijd, van de zegeningen Gods en de moeielijkheden van het leven. Zij roepen den zedelijken steun en de voorbede onzer kerken in. Zij dringen er ook op aan, dat onxe kerken zich laten vertegenwoordigen op hunne Synodale vergaderingen. Prof. Heniy Baets deelt nog mede, dat een der classis van Chr, Getef. Kerken van plan is in Hoboken, ook voor het HoUandsche zeevolk een Zeemanshuis op te richten en verzoekt, dat er van de Syaode een vraag zal uitgaan tot de Geref. Kerken om voor dit doel een collecte te houden. Vooral de Amerikanen dringen er op aan, dat van onie juivere beginselen steeds meer de toepassing en vrucht worde gesiec. Zij verblijden zich over den bloei onzer kerken en vragen ook voor Amerika van onze mannen goede boeken en tijdschtitten en voorlichting op allerlei terrein des levens.

Prof. Colijn deelt o. a. iets mede van de stichting der Dutch Ref, Church in America in 1628 en spreekt een enkel woord ter verklaring van het doen van Dr, Van R»aUe, de zich bij zijn komst in Amerika bij deze kerk voegde. ZHGel, doet breedvoerige mededeeüngen van den arbeid dar Geref. Kerk in Ameiika '/oor zending en onderwijs.

Ds, Kolthof uit Veldhuizen, spreekt namens de Oud-Geref. Kerken te Bentheim en Oost-Friesland, te samen slechts 12 kerken, doch met de Geref, Kerken in Nederland op het innigst verbonden. Zij nemen in sielental toe. De offervaardigheid is er groot en het weik des H. Geestes wordt er waargenomen. Er is een theol. opleiding te Emden, Met belangstelling wordt ook in deze kerken kennis genomen en gebruik gemaakt van de werken van Nederl. theologen. Zij werken mede aan den arbeid voor de zending op Soemba. Deze kerken hebben geen gemeenschap met eenige kerkengroep in Duitschland, terwijl de enkele kerken ia Silezië te ver aijn verwijderd voor een vruchtbaar samenleven.

Dr. S. O. Los vertegenwoordigt de Geref. Gemeenten in Z.-Afrika, die nu 52 jaren geleden haar eersten leeraar ontvingen van de Chr, Geref. Kerk van Zwolle: Ds, Postma. Nu voor het eerst werden deze kerken vertegenwoordigd op een Synode, die juist te Zwolle wordt gehouden. Alleen de verre afstand was oorzaak, dat dit niet vroeger geschiedde. De Gereformeerden in Z. Afrika gevoelen zich te behooren tot Groot-Nederland; door taal en belijdenis zijn zij met de broeders in Nederland ook voor de toekomst verbonden.

Dr. Los doet eenige mededeeling over de Geschiedenis der Geref. Kerken ia Z.-Afrika van af 1682, toen de eerste Holl, kerk er werd gesticht. De Nederduitsch Geref, Kerk in Z.­ Afrika nam bijna woordelijk het reglement der N. Herv, Kerk in Nederland over. Het opkomend methodisme verdreef later het liberalisme. Ds. Postma trof bij zijn komst in Z.-Afrika droeve toestanden; ook in de Z, Afrikaansche republiek werd een kerk gesticht naar het model der Holl. Synodale kerk.

Hij werd de stichter der Geref. gemeente. De strijd in 1859 liep feitelijk over de leer en tucht der vaderen. Er zijn thans 3 Holl. kerken: de Herv. Kerk, de Ned. Geref. of Herv. Kerk, de Geref. of enkel Geref. Kerk. In de Kaapkolonie zijn 17, in den Vrijstaat 12 en in Transvaal 24 Geref. kerken, bediend door 26 predikanten, die ook rondreizend prediker zijn.

Het zendingswerk is in het opkomen. De kleurlingen-gemeente blijft vooralsnog van die der blanken gescheiden.

De Theol. School te Potchefstroom met Prof. Du Toit en Prof. Lion Cachet zorgt voor de opleiding in den Dienst des Woords. De nieuwe reformatie van kerken, z, g. n. kruisgemeenten, is in wording.

De Free Church of Scotland, vertegenwoordigd door Prof. Mac Leod, bsvat pl.m, 200 kerken, 150 predikanten, een seminarie in Edinburgj de Calvinistic Methodist Church of Wales, brengt bij monde van Prof, J, Young E; ans haar heilwenschen over, ZijnEerw. deelt een en ander mede van de geschiedenis en den arbeid dezer kerk.

Baron Frisse uit Brussel, die met Ds. Laatsman de ChrieteL-Belgische Zendingskerk verte­ genwoordigt, spreekt van de vroegere connectiën van deze Kerk met de Gereformeerden in Nederland, en doet mededeelingen over de inrichting en synodalen arbeid der kerk; van haar worstelingen met on-en bijgeloof, en roept de hulp ook van de Gereformeerden in Nederland in. De vergadering spreekt de broeders, die in het HoUandsch gesproken hebben, toe, bij monde van den Voorzitter Ds. B, van Schelven. Uit het feit, dat de buhenlandsche kerken in onze eigen taal ons toespreken, blijkt de groote beteekenis van den HoUandschen stam, ook naar buiten. De Voorz, verzekert den broederen, dat ook wij dezen strijd en deze worsteling hebben, de vijand is overal dezelfde. God gaf ons ook veel dankensstof, er is in de laatste drievierde eeuw een terugkeer naar de glorierijke beginselen onzer vaderen.

De banier der Geref. belijdenis wappert, dank zij Gods Genade, weer boven ons hoofd. God gaf ons de zuiverste belijdenis der Christelijke relegie niet als een historisch document, doch als een levend beginsel. Waar wij dien zegen ervaren, roepen wij het den broederen van buiten ook toe: laat ons eendrachtig zijn in het handhaven der belijdenis, die God ons toevertrouwde, in den rijken, diepen zin van het woord. De Voorz, bidt hun toe, dat wij boven alles mogen hebben een Geref. belijdenis, die wij niet slechts onderteekenen, maar die in ons vleesch en bloed is geworden. Hij geeft voorts den broederen de goede wenschen en heilbede der syn. en der Geret. Kerken mede.

Ds, A, de Geus spreekt uit naam van de Synode de deputaten uit Schotland en Wales toe, hen dankend voor hunne goede woorden en wenschen. Het is hem goed al die broedeten uit zoovele landen hier te zien, èèa in beginsel en belijdenis, in het geloof in Jezus Christus en dien gekruist. Er is in het Cal/inisme een wereldsysteem, het drukt uit de souvereiniteit van onzen God. Z.Eerw. wijst er voorts op wat dure verplichting, uit kracht van dit beginsel, op ons rust om te strijden den goeden strijd des geloofs en in dien sttijd schouder aan schouder te staan. Hij verzoekt de deputaten de goede wenschen en broederlijke groeten onzer kerken over te brengen aan te kerken, die zij vertegenwoordigen.

De middagzitting wordt geopend met het zingen van Ps, 119 : 3, Prof, Dr. H, H, Kuyper ontvangt het woord als rapporteur van de commissie, in wier handen de voorstellen in zake de eenheid van opleiding ter praeadvies waren gesteld, om rapport uit te brengen. De commissie is eenparig ia de overwegingen van dit rapport en in de conclusie's: lechts éen lid heeft er bedenking tegen. Het rapport zal, eer het behandeld wordt, gedrukt in handen der leden worden gegeven.

Thans komt aan de orde het rapport van Dr. de Moor over de herziening van de armenwet, punt H, I—10 van het agendum. Bij de discussie verklaren enkele broeders zich bepaaldelijk voor de dubbele bedeeling; spreekt Ds. Rudolph uit, dat onder de tegenwoordige grondwet geen goede armenwet kan worden gemaakt. Anderen willen uitspreken, dat de diaconale armenzorg wordt waargenomen krachtens instelling van het diaconaat van Christus' wege en daarom eigenlijk niet vallen kan onder een wet tot regeling van het armbestuur, voor zooverre deze diaconieën verplichtingen oplegt. Vooral de particuliere Synode van N.-Brabant wenscht dit in het ontwerp-petitie opgenomen te zien.

Ds. Rudolph stelt voor, in den aanhef van de petitie in te voegen: „hoewel betreurende, dat onder de tegenwoordige Grondwet een armenwet is ingediend", en aan het slot de clausule te schrappen: , , of indien daartegen (ami. de dubbele bedeeling te schrappen) overwegend bezwaar mocht blijken te bestaan, deze zooveel maar eenigszins mogelijk is te beperken". De Synode zal dan naar dit amendement zich een voudig tegen de dubbele bedeelicg verklaren. Ds. Lindeboom van Gorcum dient nog een amendement op het voorstel van N.Brabant in, waarin wordt uitgesproken dat de overheid met het eigenaardig karakter van de diaconieën behoort te rekenen in haar wet.

Ds. Osgema en Ds. Halsema stellen voor uit te spreken: „dat indien daarentegen thans „overwegend bezwaar mocht blijken te bestaan, „gestreefd worde naar zulk eene regeling, waar-„door geleidelijk aan de dubbele bedeeling een „einde komt".

Het amendement van Ds. Lindeboom wordt met 15 stemmen voor verworpen. Evenzeer wordt het eerste amendement Rudolph met 8 stemmen voor verworpen; het tweede amendement met II stemmen voor. Het amendement van Ds. Oegema en Ds, Halsema werd verworpen met 12 stemmen voor. En daarna met algemeene stemmen aangenomen de volgende pethie te zenden:

De Gereformeerde Kerken in Nederland, saamgekomen in Generale Synode te Zwolle op den 29en Augustus 1911,

kennis genomen hebbende van het ontwerp. Heemskerk tot herziening der wet op het Armbestuur,

dankbaar waardeerende, dat dit in vele opzichten het streven toont om rekening te houden met het eigenaardig karakter dei diaconale armenzorg in de kerk van Christus,

erkentelijk voor het goede, dat in dit wetsontwerp geboden wordt ook ten opzichte van den diaconalen arbeid,

besluit zich té wenden tot Hare Majesteit de Koningin, met mededeeling daarvan aan Z.Ex. den Minister van Binnenlandsche Zaken, en tot de Staten-Generaal met het eerbiedig verzoek, in dit wetsontwerp de volgende wijzigingen te willen aanbrengen om bezwaren, welke daaruit voor den diaconalen arbeid zouden kunnen voortvloeien, te ondervangen:

door eene wijziging van artikel 5 alin, i, te voorkomen, dat de diaconie eene positie ontvangt, welke in strijd zou zijn met het Gereformeerde Kerkrecht;

in artikel 12 de te kort genomen termijnen eenigszins te verlengen;

aan het slot voor de diaconieën een beperking in te voegen als in art 482 en 53, te haren opzichte voorkomt;

en voor de diaconieën bovendien te bepalen, dat deze slechts hebben te antwoorden of zij bereid en in staat zijn tot steun, ja dan neen, terwijl zij eerst üi tweede instantie, wanneer de arme volhardt bij zijne aanvraag om hulp buiten de diaconie om, verplicht worden mede te deelen tot welk bedrag en in welken vorm zij eventueel hulp verleenden;

hoewel-de Synode er de voorkeur aan geeft, dat de wet deze verplichting, ook in art, 49 en 53, niet legt op de diaconie, doch de mededeeling (mits door diakenen gewaarmerkt) laat verstrekken door den arme, die zichzelf als zoodanig openbaart;

in artikel 13 nauwkeuriger te bepalen bij de wet, welke opgaven de diaconieën verplicht zijn te verstrekken, opdat zij door deze beschermd worden tegen vragen, die te zeer haar inwendige aangelegenheden zouden kunnen raken;

in art. 48 (zoo ook in art. 53) de opgaven meer tot het noodzakelijke te beperken;

in artikel 50 aan alinea i sub 2 toe te voegen „doordat zij zich zelfals zoodanig openbaarden";

en alinea 2 zoodanig te beperken, dat door het Koninklijk Besluit nimmer het karakter van den Armenraad, als in alinea i omschreven, kan worden gewijzigd;

in artikel 67 het boete-maximum te verlagen en bovendien te bepalen, dat geen boete wordt opgelegd dan na waarschuwing;

en eindelijk met het verzoek, dat de z. g, n. dubbele bedeeling uit het wetsontwerp worde geschrapt,

of, indien daartegen o/erwegend bezwaar mocht blijken te bestaan, deze zooveel maar eenigszins mogelijk is bij de wet worde beperkt,

en alsdan in art, 30 worde bepaald, dat die instelling van weldadigheid, welke het grootste deel der ondersteuning verstrekt, als regel deze ook uitreike.

Hierna besliste de Synode Donderdag a.s. des namiddags in comité-generaal te vergaderen.

Ds. Renkema rapporteert over het verslag van de classis 's-Gravenhage over de zaken van de buitenkerken Batavia en Soerabaj». De classis 's-Gravenhage wordt dank gebracht voor haar naarstigheid in het behandelen van deze gewichtige aangelegenheden.

Ds. Renkema rapporteert verder over de medewerking aan een groote Zendingstentoonstelling, te houden in 1912 in Nederland.

De Commissie stelt aan de Generale Synode voor, aan de te benoemen Deputaten voor de Zending op te dragen, te dezer zake eene beslissing te nemen en hunne medewerking aan de voorbereiding eener Zendingsteatoonstelling, indien de kosten, daaraan verbonden, niet al te groot zijn, te verleenen.

Dezelfde brengt rapport uit inzake de kerk van Batavia.

Het voorstel der Commissie is, om in het komend drietal jaren aan de ketk van Batavia eene subsidie uit te keeren van ten hoogste /100 per maand, mits na ingediend verzoek en met overlegging van eene begrooting, waaruit de noodzakelijkheid van het verleenen der subsidie der Deputaten voor de Zending duidelijk blijkt.

En eindelijk brengt Ds. Renkema rapport uit inzake de kerk van Soerabaja, Al deze rapporten worden aangenomen in hunne conclusie's zonder stemming, en inzake Soerabaja wordt besloten:

De Commissie stelt de Generale Synode voor, aan de nieuw te benoemen Deputaten voor de Zending op te dragen:

a, dat zij verder over de emeritaatszaken correspondeeren met Soerabaja en daarin doen uitkomen:

1e, dat de kerkeraad van Soerabaja de geheele som van het emeritaatspensioen vaststelle, en voor den predikant en voor diens echtgenoote;

2e, dat Soerabaja als haar aandeel hi die som nooit minder bijdrage dan / 40 per maand en zij deze gelden definitief toezegge en

3e, dat deputaten volmacht ontvangen, om dan een bepaalde som tot aanvulling, uit de Generale Kas toe te zeggen.

Voorts stelt de commissie der Generale Synode voor te bepalen, dat in het komend drietal jiren aan de kerk te Soerabaja uitbetaald worde een subsidie van ten hoogste drieduizend galden per jaar, mits op desbetreffend verzoek en ha aan deputaten duidelijk gebleken noodzakelijkheid.

Eindelijk acht de commissie het ook nog aanbevelenswaardig, dat de Generale | Synode de wenschelijkheid er van nhspreke, dat de kerk van Soerabaja haar arbeid tot verbreiding van het Evangelie zooveel mogelijk uitbreide, en van dezen arbeid jaarlijks verslag uitbrenge aan de deputaten voor de zending.

Dr. Hania rapporteert over het Zendingsblad. In 40000 exemplaren wordt dit elke maand verspreid. Het batig saldo bedroeg over 1910 dan ook / 6186 69. De Synode besluit aan de nieuw te benoemen deputaten voor de zending onder de heidenen en Mohammedanen op te dragen, voor de verdere uitgave van het Zendbgsblad te zorgen.

Dr. Klaarhsmer, als voorzitter van de commissie van advies voor deze zaken der zending, vraagt het woord om de commissie van toezicht op het Zendingiblad, bestaand* uit de Ut,

Ereukelwr en Rcnkema en de redzetie, be-«Uande uit Da. H. Dijkstra en H. Hoekstra, hartelijk te danken voor al de zorgen aan bet Zendingablad besteed. Tevens wenscht hij uit te spreken den wensch, dat de oplage van het Zendingsblad steeds grooter worde. Dit kan aeer goed, indien alle Gereformeerden, die zich nog niet abonneerden op het Zendingsblad, dit alsnog doen. Dit zal den ijver en de liefdevoor de lending onder Gods zegen uitnemend krachtig maken en doen toenemen.

Overeenkomstig de conclusie van het Rapport van Dr. Hania over de aanwijzing van eenige plaatsen, die het eerst voor den arbeid der Zending in aanmerking komen, besluit de Synode:

1. Als „eenige plaatsen" in 't algemeen aan te wijzen, Tjilatjap, Maos, Soampiolb, Magelang, Temangoeng (met inachtneming van eenige restrictie), Parakan, Salaman en Satjangj

2. Dat daaarmee echter niet wordt uitgesproken, dat een zendende kerk in de e.k. 3 jaren nu geen ander gedeelte op ons Zendingsterrein, b.v. een gedeelte van een reeds bezet terrein, zou kunnen verkrijgen; en

3. dat daarom de definitieve beslissing over de toekenning van eenig terrein, tot de e.k. Synode wordt opgedragen aan de nieuw te benoemen generale deputaten, die vóór hunne beslissing erenwel het advies zullen hebben in te winnen van de Algem. Vergadering van miss. arbeiders op Java.

Na eenige discussie, waarbij sommigen bezwaar maakten om het beperkt aantal dienaars op Soemba, neemt de Synode de conclusie aan over de visitatie der zendingsposten op Soemba, die luidt:

1. Als regel zal voortaan gelden dat de dienaren op Java op Java, die op Soemba op Soemba de visitatie houden;

2. In de visitatie-regeling van 1908 za daartoe een kleine wijziging worden aangebracht.

Na het zingen van ps. 146 : 3 en bet dankgebed van den praeses, gaat de Synode uiteen tot den volgenden dag.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 september 1911

De Heraut | 2 Pagina's

Officieele Berichten.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 september 1911

De Heraut | 2 Pagina's