GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Secte en Sectescholen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Secte en Sectescholen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoewel hét Hdndchblad verklaart ons bezwaar, tegen de aanduiding der christelijke scholen als iv^ï? m7/ö/«'« niet te kunnen deelen en daarbij een verklaring, van den naam secte geeft, dte alleen toont, hoe slecht de redacties onzer liberale bladen met de kerkelijke terminologie op de hoogte zijn, is het toch bereid de geïricrimineerde uitdrukking, die niet alleen door ons, maar ook door andere Christelijke persorganen gewraakt' werd, voortaan achterwege te laten. 'Ken bereidwilligheid, waarvóór we haar redactie dankbaar zijn. Nu we wat de Scbooiquaestie betreft, op weg zijn naar bevrediging, dient over en weer alles vermeden, wat, om Huygens beeldspraak óver e nemen, de ropf van. 't oude zeer weer zou openkrabben.

Wanneer het fiafütielsblad voorts zijdelings er—ons een verwijt van maakt, dat \ye wel zoiit legden op dit stitiilatuurslakjes, maar niet op den .zakelijken inhoud van zijn artikelenreeks ingingen, dan: geven we gaarne de verklaring, dat dit niet geschiedde uit mindere waardeering voor de zakelijke critiek, door het Handelsblad op de voorstellen der. pacificatiecommissié uitgebracht, maar; allè.en omdat déze 'critiek zich bewoog p het terrein der practische politiek, waarop een kerkelijk weekblad niét al.s.adviseur behoort op te treden.

Laat 'ons ten'slotte hieraan, mogen toevoegen; naar aanleiding van: een-zeer welwillende opmerking ons gemaakt door den heer J. N. "Voorhoeve te "s-Grayenhage, den bekenden voorstander van het '> Darbisme« in ons land, dat het ons zeker niet onbekend is, dat "het Darbisme zijn oorsprong juist daaraan dankt, dat het tegeii de verdeeldheid en splitsing der Kerk iii kerken en sekten met nadruk opkomt, de eenheid van alle ware geloovigen. wil handhaven, van een bijzondere gelpofsbelijdehis-daarom niet wil weten en leden van alle 'Kerken, mits ze maar broeders in Christus zijn, aan het Avondmaal toelaat. We begrijpen daarom, volkomen goed, dat de heer Voorhoeve het onaangenaam vond, dat we in het bedoelde artikel den naam secte ook op het «Darbisme*, .datjuistzoo ruim van standpunt is, ^ toepasten. Toch houde de heer Voorhoeve ons tweeërlei opmerking ten goede. Vooreerst, dat hef »Darbisme« zelf geen oogenblik aarzelt alle bestaande Kerkefi zonder eenig onderscheid als secten te brandmerken, d.w.z. als ontaardingen en verbasteringen van wat de Christelijke Kerk eigenlijk had moeten zijn. Het »Darbis.nie« moet het daarom ^ niet al te euvel duiden, wanneer deze Kerken op haar beurt verklaren, dat het Darbisme zelf een ssecte* is. Want; en dat is onze tweede opmerking, het »Darbisme« moge theoretisch tegen de verdeeldheid der Christelijke Kerk in verschillende kerken en secten opkomen en dwepen met het ideaal van de eenheid der broeders, practisch heeft het niet" anders gedaan dan het aantal bestaande, .kerken en sekten met nog één • te vermeerderen., Het verwerpt-de Kerkvonn, maar kon evenmin als eenigè Christelijke gemeerite buiten een kerkelijke organisatie leven; het "hoiidt er wel degelijk een geloofsbelijdenis op na; ook al is deze niet nadrukkelijk in een formule neergelegd; hef oefent tucht, wat zonder een kerkelijk instituut ondenkbaar is, en al wil het van vaste ambtsdragers niet weten, het heeft toch »voorgangers", »huisbezoèkers" en s arm verzorgers." Zoo komt datgenèwat het Darbisme in de ge'institaéerde kerken als zondig bestrijdt, langs een achterdeur toch naar binnen, alleen onder ietwat andere namen en vormen. Al kunnen we daarom den naarn i> sekte« niet terugnemen, toch wflleri we gaarne hicraanf. toevoegen, dat dit niet, bedoeld is in''den zin van «enghai'tig sectaristne, - : Er , .ligt, aa.u.Jjet Dsfc - bism« éémdeaal trn gronSslagj, dat, »J .kaïi-., , k«t flfaar-cnxe ö^èi-'fcuiging 'ÜT.7.3èze; ; .rbe-' deeHitg; niet ' geféaliséèrd" worden., ' toch •elk hart, dat voor de gemeenschap der heiligen voelt, blijft toespreken., En^ evenzeer erkennen we gaarne, dat het Darbisme .steeds met gloed . en bezieling is opkomen voor het gezag van de Heilige Schrift en vasthoudt aan de groote.waarheden' door God in Zijn Woord ons geopenbaard, al misleidt het »Darbisme« natuurlijk zich zelf, wanneer het daarom meent, dat het geen aparte geloofsbelijdenis heeft, maar alleen aanneemt, wat Gods Woord ons leert. Want het »Darbisme« houdt ""er wel degelijk een eigenaardige dogmatische opvatting op na, zoowel omtrent de »kerk« als omtrent de swederkomst van Christus«, waardoor het zich onderscheidt van de geloofsovertuiging der andere kerken, een opvatting die naar onze overtuiging niet aan de Schrift ontleend is of daarin althans geen genoegzamen grond vindt. Verder op dit vraagstuk in te 'gaan, zou thans geen zin hebben. We wilden alleen kort rechtvaardigen, waarom we ohder de voorbeelden van wat men gemeenlijk onder een secte verstaat, ook het Darbisme opnoemden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's

Secte en Sectescholen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 30 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's