GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 129

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOE

G R O O T W I L JE

WORDEN?

meisje dat de vraag stelde nog niet helemaal tevreden. 'Ik wou dat u de term macht niet in dezelfde orde van grootheid als 'tien pond grutten' gebruikte', reageert De Swaan grijnzend. Gelach alom. Zo te zien toch wat vermoeid geraakt, hangt hij over het sprekersstatiefje. 'De macht die Hitier en Stalin hadden was voortdurend gebaseerd op dreiging, en dat is heel inefficiënt. Het is veel efficiënter om de instemming van een bevolking te verwerven. Je kan dan veel meer doen, omdat je de legitimering van het parlement hebt. Anders moet je voortdurend een groot leger paraat hebben staan, of een uitgebreide politiemacht en een geheime dienst, zoals je in Oost-Europa zag voor de val van de Muur. Heb ik uw vraag nu bevredigend beantwoord?' Amica van Dijk twijfelt nog even, maar knikt dan instemmend. Een volgende vraag komt van een jongen met kort, rood haar die wordt aangesproken als amice Bouma: 'Een hele andere vraag, maar hoe beschouwt u de macht die God in het leven van een gelovige heeft, en hoe verklaart u die?'. 'Daar brengt u mij in een heel moeilijk parket: u bent een gelovige christen en ik ben een goddeloze jood.' Die reactie veroorzaakt grote hilariteit en De Swaan lacht mee. 'Nee, ik denk niet dat ik u daar verder in kan helpen.' Praeses Linda van de Kamp neemt het woord: 'Amice Bouma, misschien kunt u het daar in de pauze verder met mijnheer de Swaan over hebben, tenminste, als u nog even blijft na afloop?' De Swaan knikt. 'Bovendien bestaat dan de mogelijkheid nog individueel een vraag te stellen, als u die gelegenheid niet heeft gehad vanavond', voegt ze er nog aan toe. Het resterende gedeelte van de discussietijd verloopt geanimeerd. De vragen zijn verrassend puntig, gaan soms diep in op het onderwerp en geven blijk van de aandacht waarmee de lezing is gevolgd. Tot twee keer toe stelt De Swaan een eerder geponeerde stelling bij of moet hij hem herroepen, omdat hij hem niet kan handhaven in de discussie. Het geheel verloopt nog steeds in de sfeer van ongedwongenheid van het begin van de avond, niet in de laatste plaats door De Swaans ontspannen manier van spreken en reageren die het aangenaam discussiëren maakt en de afwijkingen op het protocol die soms door studenten worden gemaakt en waarop meestal ludiek wordt gereageerd. In het algemeen blijkt uit de vragen dat er scherp is geluisterd. Menig docent zou zich zo'n publiek wensen tijdens college, dunkt me. Ik overweeg de gedachte dat je betrokken of geïnteresseerde studenten vooral buiten de universiteit moet zoeken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's