GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 141

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

waakzame deputaten

140

het eind van de ontmoeting op tafel. Bavinck werd geacht zijn studenten te behoeden voor afdwaling. En dat deed hij naar het oordeel van deputaten te weinig. Dat lijkt de boodschap te zijn geweest. Bavinck reageerde door te wijzen op de moeilijkheden die de dubbele rol van zijn ambt met zich mee bracht. Hij moest studenten voorbereiden op de praktijk, maar hij moest ze ook een wetenschappelijke grondslag geven. Die spanning kent elke universiteit en elke hoogleraar, maar juist als gevolg van haar principiële basis werd dit in het bijzonder aan de vu gevoeld. Vandaar dat men wel, aldus Bavinck, aan een splitsing van het dogmatisch onderwijs heeft gedacht. In de huidige situatie blijft het immers schipperen tussen beide verantwoordelijkheden. Als men teveel op de praktijk let, is men geen hoogleraar meer, maar zoiets als een repetitor. Dit laat zich echter niet verenigen met de roeping als hoogleraar. Maar als men zich richt op de wetenschap zullen de mindere studenten bij de examina een gebrekkige indruk maken. Verder wees hij erop dat de kerken niet alleen moeten oordelen op grond van de examina, maar ook moeten willen wachten en na enkele jaren naar de vruchten vragen. Overigens had Bavinck wel eens een ‘praktisch’ college dogmatiek gegeven, maar dat was noch hem, noch de studenten bevallen. Vervolgens betoogde Bavinck dat hij zich op zijn colleges nog enigszins inhield. Hij wees erop dat als men zich als hoogleraar gaat ontwikkelen, men langzamerhand een andere kijk op de zaken krijgt, zoals hij in Kampen had ervaren. Daarbij is men echter gebonden, vleugellam geslagen. Dit brengt met zich mee dat zulk een hoogleraar toch eigenlijk zijn gedachten niet ten volle kwijt kan. Liet hij zich daarbij gaan, dan zouden de jongelui hem zeker niet kunnen volgen. De hoogleraar in de dogmatiek is een taak opgelegd, te zwaar om te dragen, zo verzuchtte hij. In tweeëneenhalf jaar moet hij de hele dogmatiek door en tevens zijn studenten opleiden voor het ambt. Hij zou er veel liever langer over doen. Daarom verwees hij voor de relatie tussen dogmatiek en belijdenis naar zijn handboek waarin dat telkens beknopt is weergegeven.71 Aan beide taken van de hoogleraar gelijkelijk recht te doen, kan niet, aldus Bavinck. Tot slot kon Bavinck het niet nalaten in te gaan op de situatie te Kampen, nadrukkelijk door deputaten naar voren gebracht! Inderdaad is daar de opleiding meer op de kerkelijke examina gericht. Maar ‘al wil prof. niets ten nadeele van prof. Honig zeggen – ga over 25 jaar

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 140

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's