125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 263
van ambtelijke vakken naar praktische theologie
van ambtelijke vakken naar praktische theologie
262
Wie Kuypers bespiegelingen over de diaconologische groep leest, wordt getroffen door de brede visie die daarin doorklinkt. Niet alleen benadrukte hij dat deze vakken haar object aan de Schrift dienen te ontlenen, hij weigerde bovendien deze vakken te beperken tot de predikantstaken, al dan niet tezamen met de taken van de ouderlingen en diakenen. Het ging in deze groep om het ‘ambt dat de mensch krachtens zijn schepping in den dienst zijns Gods ontvangen heeft’.82 Vandaar dat hij ook de zogenaamde ‘organische laïek’ onder de diaconologische groep rekende. In dit vak wordt ‘de beste wijze van doen’ onderzocht, ‘niet voor wat de institutaire functiën der gelovigen aangaat, maar voor wat betreft hun optreden uit particulier initiatief’.83 Daartoe behoorde onder meer al wat men ‘gemeenlijk onder de Innere Mission samenvat’. Tegenover deze brede visie steekt de werkelijkheid van de Faculteit der Godgeleerheid schril af.84 Het is alleen Biesterveld geweest, die zich op het terrein van de ambtelijke vakken heeft gemanifesteerd. Zijn voorganger Hoedemaker had nog vele andere taken, zijn opvolger Sillevis Smitt overleed te vroeg om blijvende sporen achter te laten. In feite, zo werd na het overlijden van Smitt pijnlijk duidelijk, achtte de faculteit de ambtelijke vakken geen hoogleraar waard. Zelfs toen zij deze voor de oorlog in de schoot geworpen kreeg, had zij daaraan geen behoefte, en dat was na de oorlog niet anders.85 Tegelijkertijd valt op dat vanuit de kerken bijna zolang de vu bestaat, gewezen werd op de grote behoefte aan goed onderwijs in de ambtelijke vakken. Aanleiding vormden de klachten uit de gemeente over het optreden van de predikanten op de kansel, niet zo zeer de behoefte aan een systematische bezinning op de ‘boëthetiek’ of de ‘kybernetiek’.86 In de jaren vijftig kwam het mede om die reden tot enige aanpassingen van het studie-programma en werd Bavinck benoemd voor de ambtelijke vakken. Dat was een hele verbetering. Maar de echte omslag zou pas tien jaar later komen. In de jaren zestig leidde het doorbrekend moderne bewustzijn tot een geloofscrisis, en op de praktische theologie lag de zware hypotheek deze met agogische middelen te bestrijden. De prediking moest aansluiten bij de beleving van de hoorders, de catechese diende zich te richten op de belevingswereld van de jongeren, in het pastoraat werd
Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 262
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 550 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 550 Pagina's