GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 277

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

nieuw zicht op de evangeliën

gemeente. De bedoeling van de serie was de gemeente voor te lichten over de jongste ontwikkelingen in de theologie.47 Met vijf deeltjes gewijd aan de vragen rond het schriftgezag is duidelijk waarop de spanningen in de gereformeerde wereld zich concentreerden.48 En hoewel ook over sommige andere bijdragen vanuit traditioneel oogpunt wel een en ander viel aan te merken, richtte de aandacht zich op de bijdrage van Baarda aan de serie.49 Ik geef een samenvatting. 276 In zijn ‘Ten geleide’ verwijst Baarda naar de kerkelijke discussie over ‘Assen’. Het was hem opgevallen dat de vraag naar de historische betrouwbaarheid niet of nauwelijks aan de orde kwam in verband met de evangeliën. Hij suggereert dat er wellicht sprake is van heilige schroom om op die manier de evangeliën te lezen. Of ook van de angst dat als je eenmaal aan de historiciteit van de evangeliën komt, tenslotte ook de Opstanding in het geding zal komen. In feite gold nog steeds het adagium van Grosheide: ‘Alles wat het Nieuwe Testament ons mededeelt, is waar in dien zin, dat het aldus gebeurd is, gelijk het wordt beschreven.’50 Men moet er aan vasthouden dat feiten die ons worden medegedeeld, feiten zijn en ‘dat ze zich zoo hebben toegedragen, als ze ons worden verhaald’.51 Voor Baarda echter waren de oude fronten veranderd. Zowel de positie van A. Kuyper (in welke lijn ook Grosheide zich bewoog) als die van diens moderne tegenstanders was zijns inziens achterhaald. Het moest anders, en het moest in het besef dat het ook ‘ons werkelijk te doen is om de Christus der Schriften’. Dat besef zou er, zo hoopte hij, toe bijdragen dat ‘de wegen niet uit elkaar gaan, maar veeleer, ondanks begrijpelijke verontrusting en bezorgdheid, naar elkaar toelopen, omdat ze gericht zijn op hetzelfde einde.’52 Dit gezegd zijnde neemt Baarda zijn lezers mee op een uitvoerige rondgang door de problemen waarvoor het historisch onderzoek hen ten aanzien van de evangeliën stelt. Zo maakten vele gereformeerden wellicht voor het eerst kennis met de verschillende reisschema’s, de verschillende verhalen, de verschillende chronologie en de verschillende ‘woorden’ in de evangeliën. Dit alles wordt de lezer in een overweldigende hoeveelheid voorgeschoteld. De conclusie is dan ook onontkoombaar: ‘Een van de vruchten van dat kritische onderzoek is dat we de Schrift, waarvan we belijden dat zij het Woord van God is, als een uitermate menselijk boek hebben leren kennen’.53 In het volgende hoofdstuk laat hij iets zien van de lange geschiedenis

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 276

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's