GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 215

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 215

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

nieuwe wegen. de jaren 1987-2005

214

grijpen van primaire reacties in het proces van fotosynthese, waarin de energie van zonlicht door een complex systeem van chlorofylbevattende eiwitten wordt omgezet in chemische energie. De eerste reacties, de overdracht van elektronische excitatie-energie en de daaropvolgende ladingsscheiding in het fotosynthetisch centrum, werden uitgebreid door de biofysicagroep bestudeerd. Dit onderzoek heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het begrijpen van de fysische basis van fotosynthese. Na de ontdekking in 1986 van de hoge-temperatuur supergeleiding richtte de groep experimentele vaste-stoffysica haar onderzoek in hoofdzaak op dit nieuwe gebied. Eén promovendus continueerde het onderzoek aan metaal-waterstoflegeringen. Dit leidde in 1995 tot de ontdekking van ‘schakelbare spiegels’, materialen die op beheersbare wijze hun optische eigenschappen snel kunnen veranderen van goed spiegelend in volkomen doorzichtig. Op 21 februari 1996 verscheen hierover een artikel in Nature en een foto van de schakelbare spiegels prijkte op de omslag.10 Deze spectaculaire ontdekking bezorgde de groep zeer veel publiciteit in binnen- en buitenland.11 Binnen de kleine vakgroep didactiek en practica werd gewerkt aan onderzoek van het leren van vakinhoudelijke begrippen. De onderzoeksactiviteiten richtten zich op begripsmoeilijkheden van leerlingen, die vaak redelijk consistente, maar onjuiste ideeën over allerlei fysische verschijnselen hebben. De afdeling vakdidactiek onderzocht deze misconcepties met betrekking tot elektriciteit en energie en produceerde lesmateriaal om deze te vermijden. De onderwijsactiviteiten van de afdeling omvatten het verzorgen van de practica, de lerarenopleiding en nascholingscursussen voor leraren. Het onderzoek werd ingebed in een landelijke structuur van soortgelijk onderzoek. Na 1990 verschoof het onderzoek geleidelijk richting onderzoeksvaardigheden en practica. P. Licht werd als vakdidacticus opgevolgd door E. van den Berg en van 1997 tot 2000 door P. Dekkers. Na diens vertrek werd het onderzoek in de vakdidactiek stopgezet. In 1996 werd door de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (vsnu) een commissie ingesteld, onder voorzitterschap van P. Wyder, die het natuurkundig onderzoek aan de Nederlandse universiteiten in kaart bracht en beoordeelde. In het onderzoeksvisitatierapport van deze commissie werd het onderzoek van de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 215

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's