GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

04 significationem ab Homero factam deprehendimus. Unum restat ut quaeramus, nullumne post Homerum consequutum sit tempus, a quo harum rerum primordia repeti possint", waarna dan eindelijk pag. 317 de conclusie volgt: »Unde facilis est conclusio, Orphicae quoque fabulae telam, quae tota iisdem quasi staminibus constat, non a Proselenis philosophis textam sed uno fortasse et altero post Homerum seculo coeptam et paullo ante Onomacritum absolutam esse." Ten slotte voegt L O B E C K hierbij in de laatste paragraaf (10) van dit hoofdstuk nog eene bestrijding van hen, die zeggen, »casu factum esse quod Homerus nusquam Orphei meminerit neque ignorasse illum celeberrimi vatis in genus humanuni merita sed nullam ad celebrandum ejus nomen occasionem habuisse" (pag. 317), die hij aldus besluit (pag. 329): »Itaque qui pro Orphei, hoc est, pro dogmatum et institutorum Orphicorum antiquitate pugnant eaque sub ipsis literarum primordiis nata esse volunt, undique eodem revolvuntur neque ulla aut via aut semita eo quo tendunt evadere possunt." (Zijne conclusie wordt dan nog eens in het kort herhaald aan het begin van § 1 van cap. IV (pag. 329): »Posteaquam Orphei ipsius memoriam per omnia vestigia, quoad longissime potuimus, persequuti sumus, eoque effecimus, in Homericis carminibus rerum Orphicarum ne lineamenta quidem nedum expressam speciem cerni sed inde ab Hesiodi et aemulatorum temporibus artes et superstitiones, quibus illa scatent, succrescere, sequitur", sqq. Deel II, pag. 801 vindt men nogmaals: »Orphicae doctrinae nulla est ante Pythagoram memoria;"). Lijnrecht tegenover dit geheele betoog, en inzonderheid tegenover de methode van bewijsvoering en de conclusies, in de laatste paragraaf (10) vervat, stelt zich G R U P P E bij R O S C H E R i. v. Orpheus (coli. 1072 sq.): »Lobeck, Agl. I, 255—329 versucht ausführlich zu erweisen, dass der ganzen älteren Poesie nicht allein der Name O., sondern auch die wichtigsten der später dem O. zugeschriebenen Institutionen unbekannt seien, und folgert daraus (S. 317): Orphicae fabulae telam absolutam esse [zie boven]. Diese Art der Schlussfolgerung ex silentio unterliegt indessen, obwohl sie z. Z. allgemein angewendet wird, schweren Bedenken. Das homerische Epos bietet weder absichtlich noch unabsichtlich ein vollständiges Bild der Zeit seiner Entstehung, das heroische Leben erscheint vielmehr nach bestimmten, sicher wohlerwogenen künstlerischen Prinzipien idealisiert und stilisiert. Gerade das Fehlen der Mystik in ihm scheint auf einem feinen Stilgefühl der Rhapsoden zu beruhen, die empfanden, dass das Heroische dem Mystischen widerstreitet." Daarop laat G R U P P E de in de volgende aanteekening vermelde woorden volgen, terwijl hij deze § aldus besluit: »wir werden uns in der That überzeugen, dass die Ilias und Odyssee denjenigen Kultus, welchem O. zuerst angehört zu haben scheint, vollkommen kennen." ) C. u. M . pagg. 613 sqq. V g l . G R U P P E bij R O S C H E R , Ausf. Lex. d. Gr. u. R . Myth., i. v. Orpheus, col. 1073: »Nach der Ansicht des Verfassers dieses Artikels setzt das Epos die wichtigsten später in den Mysterien gelehrten und dargestellten Dogmen und Mythen voraus, die 124

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's