GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

34

op den v o o r g r o n d treedt; gelijk ook CALVIJN P l a t o prijst, „die dickwils gheleert heeft, dat de hooghste gelucksaligheyt der ziele gelegen is in hare gelijckheyt met G o d t , wanneerse sijn kennis begrepen hebbende, gheheel in hem w o r d t overghestelt en verandert."

1 4 7

)

Hierin

ligt inderdaad de grootheid der m y s t i e k ;

maar hierin ligt ook haar g e v a a r : d e h e i d e n s c h e

mystiek

l o o p t uit in pan theïsme, i ) 4 8

M . H . ! Nooit is het G r i e k s c h e denken uitgegaan boven P l a t o , ook niet in A r i s t o t e l e s ; het heeft zich verbreed en vergroot, verdiept heeft het zich niet. P l a t o is de grootste denker geweest, dien G r i e k e n l a n d kende, en P l a t o was m y s t i c u s ; bij hem vloeien de eischen van verstand en hart v o l k o m e n ineen; 149) het der godheid gelijk worden is hem niet slechts de gelukzaligheid

der

ziel,

gelijk

op

de gouden plaatjes in Petelia's

g r a v e n : het is hem tevens het ideaal van den wijsgeer. 150) Z o o brengt hij philosophie en religie saam in harmonieuze eenheid. Z o o verheft hij de wijsbegeerte, en verdiept de mystiek; en zoo gaf hij van beide het hoogste. Het hoogste, j a . Maar het hoogste

wat

het heidendom gaf en k o n g e v e n : het

heidendom, dat niet verder kon

komen dan een zoeken en tas-

ten, omdat het den Christus G o d s niet kende, door W i e n alleen kennisse

Gods

mogelijk is. 5i) J

E n zoo is dan ook deze w e g

om te komen tot de waarheid ten slotte niet anders dan een d o o l w e g ; en de wetenschap die uit het geloof is, stelt ook hier tegenover het pad der d w a l i n g den waren w e g des levens, want ze gelooft in het W o o r d van den Z o o n van G o d , D i e gezegd heeft: „Ik ben de w e g , en de waarheid, en het leven. N i e m a n d komt tot den V a d e r , dan door M i j ! " 152)

M . H . Directeuren der Vereeniging voor H o o g e r Onderwijs op Gereformeerden g r o n d s l a g ! W a n n e e r ik, aan het einde van mijne rede

gekomen, nu tot U het eerst het w o o r d richt, dan

is dat niet slechts een voldoen aan mijn plichtsgevoel, wijl aan U

is toevertrouwd de bestuurshoogheid over de Hoogeschool,

waaraan

ik mij in deze oogenblikken v e r b i n d ; het is ook, het

is veel meer

eene uiting van den dank, die er in mijn hart

leeft v o o r de eere, door U mij bewezen. Immers door U is mij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's