GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 13

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

14 exegese van het N . T. uitnemend kon worden gediend, door wat de Mischna, oude Midraschim en enkele andere Joodsche geschriften boden. Maar te vaak heeft men door gemis aan genoegzaam ontwikkeld historischen zin aangehaald en bijgebracht zonder oordeel des onderscheids, met name met verwaarloozing der chronologie. Wat zijn we ook in dit opzicht in de laatste jaren door den arbeid van verschillende geleerden vooruitgegaan ! Wat liggen er al schatten opgestapeld, die de exegese kan verwerken. ) Onze tijd is een tijd van psychologie. Men is met de buitenzijde van het leven niet tevreden. Men vraagt naar beweegredenen, naar zielkundige verklaringen van woorden en daden. Ik geloof zelfs, dat men menigmaal veel te ver gaat en vergeet, wat de Schrift vraagt: Want wie van de menschen weet, hetgeen des menschen is, dan de geest des menschen, die in hem is. ) Er is slechts Eén, die harten kent en nieren proeft. Evenwel misbruik daargelaten, wie ziet niet van hoeveel belang dit alles is voor de uitlegging van het N . T. ? De inspiratie der apostelen draagt zulk een gansch ander karakter dan die der profeten. De apostelen hebben het woord, dat ze spraken, doorleefd, doorvoeld ! Het is zielepijn, die hen doet klagen, blijde vreugde, die hen doet jubelen. Dat alles gebruikt de Geest van God. Maar hebben we dan niet te trachten, met eerbiediging der grenzen, in te dalen in het hart dergenen, die ook tot ons nog spreken ? ) Voeg daar nu bij de goede zijde van het realisme. ) Er is een tijd geweest, dat men liefst van teksten gewaagde, de eenheid brak van persoon en werk. Wat is er al niet gehandeld over het leersysteem van Paulus of Johannes Thans slaat men een anderen en, naar ik vast geloof, beteren weg in. Men ziet personen, menschen, menschen van gelijke beweging als wij. Niet geleerden, maar waar84

35

36

37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's