GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 53

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

45 . . . Ik geloof, dat gij een dezer dagen kant biechten, maar op voorvyaarde, dat gi] uwe biecht zult bepalen tot het meedeelen van fouten, die zonder moeite opgemerkt kunnen worden en dat gij, na ze genoemd te hebben op eenvoudige wijze, zooals gij het dan zult bezien, er niet meer aan zult denken. De subtiele redeneering om u zelf te kwellen is voor u als de verboden vrucht. De scrupule sluit de deur van uw hart voor God." Het moet erkend worden, dat in de biecht voordeden kunnen schuilen, „semble avoir été inventée par un aliéniste de génie qui voulait traiter des obsédés'', zegt Janet, al zullen we do nadeelen geenszins uit het oog verliezen. De toonaangevers in de Roomsche kerk zijn vaak gebleken psychologen van den eersten rang geweest te zijn, ik wil slechts herinneren aan de Mariavereering. De meer en meer veldwinnende richting in de psychotherapie, die als „traitement moral" bekend staat, brengt den psychiater weer in een bijzondere positie. Hij heeft tegenover den theoloog het voordeel, dat hij in staat is lichamelijk lijden door zijn onderzoek buiten te sluiten, maar is dat geschied en begint de „traitement moral" dan is het weder een grensgebied geworden. De voorstanders van den „traitement moral" willen alleen weten van een „morale indépendante". Toch meent men dat er een zielsverwantschap is tusschen de intellectueele rationalisten en de ware geloovigen. Zij verdedigen het vaandel van het ideaal tegen den onbewusten drangstoot van de menigte, die eer nog onverschillig dan vijandig is. De geloovigen en de ernstige vrijdenkers kunnen practisch een zelfden godsdienst hebben, die welke eenvoudig daarin bestaat, dat men heden betf-r is, dan men het gisteren geweest is. Een psychotherapeut, die de „traitement moral" wil toepassen en in praktijk brengen, moet zelf zedelijk hoog stann niet alleen, maar moet ook als geloovigo m.i. een gedeelte van zijn taak tiachten over te dragen aan den theoloog, in elk geval gaarne zijn hulp aanvaarden. Het contact, dat de psychiater met den theoloog heeft, zal aan beiden ten goede komen, er zijn grensgebieden en hiermede ben ik met een misschien te lange inleiding aan mijn eigenlijk onderwerp gekomen. Behoort do geloovigo psychiater op een andere wijze tegenover

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's