GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 13

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

5 ieder zedelijk voelend mensch en a fortiori een christen zich goed moet indenken in deze quaestie, of het geoorloofd is geheel en al overgeleverd te zijn aan den wil van een ander, zij het dan ook van een hoogstaand medicus en zij het dan ook met het doel om te genezen. Ik weet wel, dat er vakgenooten zijn, die beweren, dat dit zeker niet het geval is, en dat met name, wat immers practisch van zoo verreikende strekking is, het in hypnotischen toestand aandrijven tot misdaad, niet mogelijk is, zonder dat de passieve persoon zelf neigingen bezit om die misdaad te doen. Al geloof ik, dat er, nu men eenmaal gaat twijfelen, zeker nauwkeurig ook in dit opzicht zal onderzocht worden, toch blijven er voorbeelden, die haast eiken twijfel buiten sluiten. Maar afgezien nu daarvan meen ik, dat het in het algemeen groote bezwaren heeft van een mensch met een vrijen wil een automaat te maken. Nog sterker, wanneer de hypnotische séances vaak worden toegepast, gaat men het automatisme kunstmatig kweeken. De geheele persoonlijkheid kan op deze wijze een verandering ondergaan en al is er dan geen definitieve uitspraak, toch meen ik dat de afgeleide beginselen uit den Bijbel zich daartegen verzetten. Het doel, in casu het streven naar genezing, mag hier de middelen niet heiligen, waar zulke belangen op het spel staan. Indien men tot den grond der dingen doordringt, blijkt wel duidelijk, dat de voorstanders van het hypnotisme niet gelooven aan de hoogere vermogens van de ziel (om den term vermogens nu eens te gebruiken) en de zoogenaamde psychische uitingen als een mechanisme willen beschouwen, dat men naar zijn wil kan regelen en des noods ook kan storen in zijn loop. Voor fijnvoelende naturen is het denkbeeld alleen, zijn wil en persoonlijkheid aan een ander te moeten overgeven, zoo vernederend en geeft zulke emoties, dat door het middel de ziektetoestand kan verergeren. Iets anders is het, of men ook, wat men in een leelijke vertaling van het Duitsche woord waaksuggestie heeft genoemd, mag toepassen. Hier zijn het niet de wil en de hoogere vermogens, die uitgeschakeld worden, alleen moet er voor gezorgd worden, dat de patiënt zoo ontvankelijk mogelijk is Geen bijzondere geluiden mogen tot het oor doordringen, door geen gezichtsprikkels mag men afgeleid worden, de houding moet een volkomen rustige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1911

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's

1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1911

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's