1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 160
146 nomen, maar meer psychosentypen met allerlei overgangen. Feitelijk doet het er van principieel standpunt weinig toe, hoeveel en welke typen men wil onderscheiden. Met JELGERSMA heb ik afgezien van de psychopathische persoonlijkheden vier psychosentypen aanvaard; er bestaat echter geen enkel principieel bezwaar dit getal wat uit te breiden of in te krimpen. Zelf heb ik er al op gewezen, dat de opvatting, dat de paranoia feitelijk voor een deel der gevallen onder de psychopathische persoonlijkheden thuis behoort, heel wel verdedigbaar is. Op de vele psychologische verklaringen, van welke JELQERSMA bij de bespreking zijner kiempsychosen gebruik maakt, ben ik niet ingegaan. Zoo heb ik dan ook de bekende theorie van de kortsluiting, die ter verklaring der hysterie zoo'n belangrijke rol speelt, slechts even genoemd Van deze theorie wordt door JELQERSMA veel gebruik gemaakt ook ter verklaring der paranoia en der hallucinaties. Terwijl ze een zuiver psychologische theorie is, luidt ze niet alleen, maar werkt ze ook wel wat te mechanisch. Ze lijkt mij niet in overeenstemming met de fijne, rijkgevarieerde structuur onzer ziel; het is weer een physische verklaring voor psychische processen, die feitelijk in de symptomatologie der zielsziekten niet op haar plaats is. Het is echter van ondergeschikt belang of men b.v. de hysterie wil verklaren volgens deze kortsluitingstheorie van JELQERSMA of de verdringingsleer van FREUD, in welke het onderbewuste zoo'n belangrijke rol speelt, of met behulp van beide, waartoe ik veronderstel, dat JELQERSMA in verband met zijn laatste publicaties over hysterie meer neiging zal vertoonen. Het zou een omvangrijke studie worden, gingen wij deze FREUDSCHE theoriën van ons Christelijk dualistisch standpunt bezien, vooral de zoo ruim toegepaste en vrijwel tot een wereldbeschouwing uitgegroeide leer van FREUD en JUNQ is niet met enkele woorden af te handelen. In zekeren zin heeft prof. BAVINCK in zijn rede „Over het onbewuste" op de Vrije Universiteitsdag in 1915 te Groningen hierop reeds een inleiding geleverd. Wilden wij de primaire zielsziekten geheel beschouwen en indeden volgens de psychologische beginselen van FREUD en JUNQ, zoo zou ook daartegen geen bezwaar bestaan, daar ook FREUD
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 182 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 182 Pagina's