GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1928 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 73

Bekijk het origineel

1928 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 73

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

71 het doel geschikt gemaakte instrumenten, begaven zich de Duitsche geleerden, met het Nederlandsche stoomschip de jan Pieterszoon Coen, in begin October naar Indië op reis. Na een voorspoedige vaart bereikten ze, in het einde van October, Java, waar zich de schrijver van dit artikel bij hen voegde, om in het begin van November, per stoomschip „Van der Wijck" van de K. P. M. met hen naar Sumatra te reizen. Deze scheepsreis bood niets bijzonders aan en op den gezetten tijd, kwam het schip te Palembang aan. In verband met de kostbare instrumenten, die bij eventueel verloren gaan, niet in den korten tijd, die nog tot den Hen Januari overbleef, waren te vervangen, werd de reis over Palembang en dan dwars door Sumatra verkozen, boven de directe tocht naar Benkoelen, waar het gedurende den Westmoesson dikwijls zeer onstuimig op de reede kan zijn. Het komt zelfs een enkele maal voor, dat gedurende dien tijd van het jaar, niet te Benkoelen geëmbarkeerd of gedebarkeerd kan worden. Te Palembang werden de groote kisten uitgeladen en aan de zorg van de Staatsspoorwegen op Zuid-Sumatra toevertrouwd, die verder op uitnemende wijze voor dit transport zorgden. Na een dag rust begon de reis dwars door Sumatra. Zooals men weet heeft de S. S. eene lijn van ongeveer 190 K.M. lengte van Palembang naar Lahat aangelegd. De reis is vri] eentonig, overal is het landschap bijna hetzelfde, oerwoud, hier en daar gekapt, hier en daar een ladangveld, nu eens meer, dan eens minder heuvelachtig. Daar ons echter door de goede zorgen der S. S. het directierjjtuig ter beschikking was gesteld, bereikten wij zonder veel vermoeienis na eene reis van 8 uur, des middags het eindpunt Lahat. Hier werd met den ^Administrateur van de Staats-automobieldiensten, een Rus, de kwestie van het vervoer van de bagage besproken, want waar de rails eindigen, begon het autotransport. Dit transport van de bagage was niet zoo eenvoudig, want in de eerste plaats waren er zeer zware stukken bij, en in de tweede plaats was er zooveel en ging de tocht verder over de bergen en moest onderweg zelfs nog overgeladen worden. Een zevental vrachtauto's bleken noodig te zijn, om alle bagage over te brengen. Zelf gingen wij in een "drietal personenauto's den volgenden dag vroeg op reis, om na een schitterenden tocht door het gebergte, langs heuvelruggen, afgronden en dalen, des avonds laat in Benkoelen aan te komen. Wanneer men nu bedenkt, dat alle overige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 90 Pagina's

1928 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 90 Pagina's