De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 30
Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam
28 Van groote beteekenis met name voor dat theoretisch deel der moraal, waarbij het probleem der zedelijke vrijheid ter sprake komt, doch dat naar encyclopaedisch beginsel, gelijk wij reeds bij POLANUS gezien hebben, naar de dogmatiek moet verwezen, — was de worsteling die èn op kerkelijk èn op theologisch gebied ten onzent aan Dordt is voorafgegaan. Niet alsof in deze worsteling aan het Calvinistisch beginsel op dit stuk iets nieuws zou zijn toegevoegd, maar in den strijd tegen den vrijen wil, „de spil waarom alles draait" — zooals de onzen plachten te zeggen, —• is de Calvinistische grondgedachte der souvereiniteit Gods ook voor het ethische terrein doorgedacht en in het bewustzijn der
Gereformeerde
wereld onwrikbaar vastgezet. Maar behalve de resultaten die van dezen strijd in de Canones van Dordt voor de theoretische ethiek zijn verkregen, heeft hij ook gevolgen gehad voor de practische ethiek. oog
wat
D R . KUVPER in zijn Encyclopaedic omtrent de ,,ethische
dogmatiek" van
Ik heb daarmee bepaaldelijk op het
zegt.
Hij verstaat daaronder de kerkelijke
het Gebod en het Gebed.
uiteenzetting
Welnu, de uiteenzettingen daaromtrent
in den Heidelbergschen Catechismus zijn te Dordt, toen dit leerboek door schier al de Gereformeerde kerken als belijdenisschrift werd aangenomen, tot zulke „ethische dogmen" verheven.
Geen der catechismi heeft dan
ook voor de practische ethiek zulk een symbolische beteekenis als deze. Te Dordt in 1618 en 1619 is het dan tot uitstooting gekomen van het aan de Kerk en Theologie, die het stempel van CALVIJN'S geest reeds voorlang hadden ontvangen, vreemde beginsel van het Arminianisme. Dit Arminianisme ging ook voortaan in de ethiek zijn eigen weg, en hoewel de verdiensten der oude Remonstrantsche theologen
nu juist
niet op het gebied der ethica liggen, mag ik toch niet verzuimen te wijzen op twee werken die onder hen de ethiek afzonderlijk behandelen. Ik
bedoel
de
Zedekonst"
„Ze den spiegel" van
den
en
Amsterdamschen
het
,, K o r t - B e g r i p
hoogleeraar
ETIENNE
der DE
COVRCELLES - ) .
1) A, W . III, p. 417. 2) Ook de Remonstranten uooals EPISCÜI'IL'S, CAÏTEXBÜRGII,V. LIMÉÜBGH gaven gewoonlijk de ethiek met de dogmatiek verbonden. STEPIIASL'S CUROELLABUS stierf in 1659 en in 1675 bezorgde v. LIMBOUGH van Kijn o p e r a t h e o l o g i c a een editie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897
Rectorale redes | 92 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897
Rectorale redes | 92 Pagina's