GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 86

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 86

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

84 die ons in haar worden gebracht — zij is ó lóyog TOV 9iov W a t in qriiAaTa, (Sfj/Acia en axlai ons geopenbaard wordt, is één organisch geheel. "7) Er is één groot centraal feit in de revelatio specialis gegeven, in het komen van God tot den mensch. De „religionsgeschichtliche" methode is peripherisch en atomistisch. Zij laat zich, gelijk D r . B a v i n c k zegt, verlokken door het neerdalen van het goddelijke in het menschelijke, waardoor soms schijnbaar de grenzen tusschen openbaring en pseudoreligie zijn uitgewischt. Maar zij weet ten slotte met de Schrift geen raad. Daarom moet deze beschouwing wijken voor de centrale en organische, welke van uit het middelpunt het licht stralen doet tot aan den buitensten omtrek. Dat centrum is de vleeschwording des Woords. Subject dus van de bijzondere openbaring is in eigenlijken zin de Logos, de Christus. "8) Het Oude Testament profeteert den komenden Christus, het Nieuwe Testament verhaalt ons de historie van den gekomen Christus, die ons den Vader verklaart. Zoo is de Schrift geen verzameling van boeken, maar één geheel. Daarom reeds kan zij ten slotte alleen stammen van één auteur, van den Heiligen Geest. T e midden eener zeker niet onbelangrijke profane literatuur groeide het Oude Testament als het boek der boeken, en later ook het Nieuwe Testament — een raadsel voor wie niet gelooft in de Schrift als openbaring Gods, begrepen door wie de „praedestinatie van den Bijbel" belijdt, en hierin ziet de volvoering van Gods raad voor het tot stand komen der Schrift. "9) Tot welke vreemde voorstellingen komt men trouwens niet, wanneer men Paulus en Johannes tegen^ Jezus overstek. Hoe zeer moeten de eerste christenen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's