GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Oorlog en vrede - pagina 74

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oorlog en vrede - pagina 74

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

68 het wereld-spoorwegnet in 1840 nog slechts 8,641 K.M., in 1875 was het tot 294,000 K.M. gestegen, terwijl het in 1900 790,478 K.M. bedroeg en het jaar 1910 als eindcijfer 1,030,014 K.M. aanwees, zijnde ongeveer vijf en twintig maal den omtrek der aarde.') Vermeerdering van laadvermogen en verlaging van transportkosten bevorderden den groei, terwijl ook het stijgen van het snelheids-tempo dit verkeersmiddel aan beteekenis deed winnen. Legde de oude postwagen slechts 10 tot 15 K.M. in het uur af, thans rijden de gewone personen-treinen met een snelheid van 50 tot 60 K.M. in het uur, halen exprestreinen reeds de 100 K.M., in Amerka nog hooger maximum, terwijl al meer het begeerig oog geslagen wordt op de electrische banen, waarbij 220 K.M. in het uur kan worden afgelegd. Uiteraard kwam dit alles aan de internationale verbinding ten goede; alle landen en werelddeelen zijn met elkander in aanraking gebracht. Zes spoorlijnen doorkruisen Noord-Amerika en helpen aldus mede aan de verbinding van Europa en Azië. Van de enorme beduidenis van de Transsiberische baan hoorde ieder; de afstand tusschen Europa en Oost-Aziö is daardoor met twee derden ingekort. Reizend met de snelste schepen en treinen vraagt de reis van Londen over Genua en Suez naar Nagasaki 37 dagen, terwijl via Siberië de tocht niet meer dan 14 dagen duurt. Uit Parijs reist men naar Peking of Shanghai in 1373 dag. Naast de Transsiberische baan is de Bagdadbaan, die Europa met Perzië verbindt, van eminente beteekenis. Nog meerdere stoute plannen voor het wereldverkeer houden de geesten gespannen : de Transsaharische baan is voor vele Franschen een ') Buiten de werken van H a r m s , F r i e d , v a n d e r F1 i e r bezigden wij voor de scliets van de ontwikkelingvan het spoorwegverkeer: G r u n z e l , VerkehrsiMliük, Weenen en Leipzig, 1910, blz. 17 en vlgg.; K a r l T l i i e s s , Die Weltspur der Eisenbahnen, Welhvirtschaftliches Archiv, 1913, band I, blz. 67 en vlgg. en blz. 325 en vlgg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1914

Rectorale redes | 122 Pagina's

Oorlog en vrede - pagina 74

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1914

Rectorale redes | 122 Pagina's