GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 64

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

62

aan den eersten aan Timotheus. Nooit mag worden vergeten, dat i~ het ten slotte niet van Paulus afhangt, wat hij in zijn brieven behandelt. Als hij voor het eerst in een gemeente komt, zal hij steeds ten naaste bij hetzelfde hebben gepredikt. Maar als hij een brief schrijft, is dat in verband met moeilijkheden, die zich in een gemeente hebben voorgedaan. Dat gaat in zekeren zin buiten hem zelf om. Het kan voorkomen, dat dezelfde kwestie zich in de eene gemeente tien jaar later voordoet dan in de andere. En nu kan men wel zeggen, dat Paulus juist door dit alles gedwongen is geworden zich van allerlei zaken rekenschap te geven, en ook daarop is reeds gewezen, maar men kan in verband daarmede moeilijk spreken van een ontwikkeling bij Paulus. De stand van zaken doet meer denken aan een optelsom, dan aan de ontwikkeling uit een kiem, al ontkennen we daarmede natuurlijk op zichzelf niet, dat, al hetgeen Paulus mocht openbaren in naam des Heeren, organisch samenhangt en ten slotte uit eén beginsel opkomt. Het is evenwel niet een regelmatig groeien, maar een heen en weer gaan, nu hier, dan daarheen, soms snel, soms langzaam. Daarmee hangt het dan ook samen, dat we niet hooren van een strijd bij Paulus om verder te komen. Hij heeft veel dingen moeten prediken, die hem moeite kostten en waarbij hij zichzelf had te overwinnen, men denke aan den aanvang van Rom. 9. Maar als hij spreekt van zijn strijd om verder te komen, dan betreft dat niet de openbaring, die hij heeft te verkondigen, maar dan gaat het over de zedelijke vervolmaking, den strijd der heiligmaking ^), ook al kan die zich soms richten op het tevreden zijn met de krachten, die God hem voor de volbrenging van zijn ambt heeft gegeven ^). Met dit alles is het weer in overeenstemming, dat Paulus niet zijn eigen ervaring wil brengen, niet hetgeen hij als geestelijk bezit verworven heeft, maar uitsluitend hetgeen de Heere hem heeft toebetrouwd ^). We kunnen dus bij Paulus zeker spreken van verandering, van veelvormigheid, van vooruitgang misschien zelfs. Maar feitelijk ontbreken ons de gegevens om vast te stellen, dat hij zelf een ontwikkeling heeft doorgemaakt, ') Fil. 3 : 7 vig. — ^) 2 Kor. 12 : 8. — 3) Zie Christuservaring, 1918, bl. 18 vlg.

»

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's