GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedschrijving in het Oude Testament - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedschrijving in het Oude Testament - pagina 13

Rede bij de 48e herdenking der stichting van de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 had gehad, en nu nog blijkbaar de ziel was van het verzet tot het uiterste, het leven er bij inschoot. Wij zien dus, dat de poging van KÖNIG om elementen der sage in het Oud-Testamentisch geschiedverhaal aan te wijzen, naar een meer objectieven maatstaf dan dien welken GUNKEL aanlegt, op even weinig succes bogen kan. Alvorens wij ons nu evenwel gerechtigd achten om vast te stellen dat het Oude Testament in zijn verhalende bestanddeelen uitsluitend geschiedschrijving, en dus geen mythe of sage bevat, moeten wij nog zelfstandig de vraag onder de oogen zien, hoe de tekst zelf van het Oud-Testamentisch geschiedverhaal ten opzichte van deze kwestie staat. Al heeft KÖNIG in de toepassing van het door hem gestelde beginsel gefaald, dat beginsel is juist en moet ten aanzien van het in geding zijnde vraagpunt de beslissing geven. Juist als Gereformeerden, die den Bijbel aanvaarden als het onfeilbare Woord van God, moeten en willen wij dien Bijbel omtrent zichzelf laten getuigen. Wij willen dien Bijbel niet opdringen wat wij erin zouden wenschen te lezen, maar wij willen ootmoedig hooren naar wat die Bijbel ons zegt. En dat moet ons ernst zijn, volle ernst; een ernst, voor welks consequenties we in geen enkel opzicht terugdeinzen. Daarom moeten wij, meen ik, bij de behandeling van het alternatief: geschiedschrijving of ook sage, niet in de eerste plaats ons beroepen op argumenten als deze : dat God ons toch in Zijn Woord geen onwaarheden zou openbaren; argumenten, waarvan ik de juistheid allerminst ontken, maar die toch voor ons niet de voornaamste plaats mogen bekleeden. Waar het vóór alles op aankomt en wat in den meest volstrekten zin den doorslag geeft is, wat de Schrift zelf zegt. Als wij in stillen eerbied, maar tevens onder noesten arbeid^ met behulp van alle ons ten dienste staande wetenschappelijke middelen, den tekst van het Oude Testament in zijn volle bedoeling trachten te verstaan, vinden wij daarin dan ook eenige aanwijzing dat in den vorm van geschiedschrijving mede elementen der sage of anderszins worden geboden ? Het is met name van Roomsch-Katholieke zijde dat de stelling is verdedigd geworden, dat een Goddelijk, geïnspireerd geschrift ook wel mededeelingen kan bevatten, die historisch onjuist zijn, maar die desniettemin voor de geloovigen tot stichting dienen; en dat het Oude Testament metterdaad zulke onhistorische berichten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1928

Rectorale redes | 28 Pagina's

De geschiedschrijving in het Oude Testament - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1928

Rectorale redes | 28 Pagina's