GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 73

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

63 den Saracenen zonder slag of stoot in handen vielen, wijl de democratische subjectivisten, malcontent over den gang van zaken zoowel op politisch als kerkelijk terrein, op het aanhouden van den band met Byzantium geen prijs stelden. Vandaar dat de studie van de geschiedenis der logica zoo geïnteresseerd is bij een diepgaand onderzoek van de Syrische en Egyptische wijsgeerige literatuur uit die dagen — wat laatstgenoemde betreft denk ik hier met name aan JOHANNES PHILOPONUS 122) — en van hare vertalingen in het Arabisch 123).

Was het voorgaande vooral voor het vervolg van belang, meer directe waarde mag m.i. gehecht aan de wijziging van het Aristotelisme. De Neoplatonici hadden ook de verwerking der Aristotelische motieven in hun program geschreven. Hun pantheïsme moest echter zeker verlegen raken met het dualisme van ARISTOTELES. Dat leidde tot tal van omduidingen. Ook het principium exclusi tertii ontkwam niet aan deze wijze van interpreteeren. Zoo aanvaardt AMMONIÜS (HERMEIOU) wel het princiep; de beperking tracht hij evenwel te verzwakken: daartoe legt hij den vollen nadruk op het feit, dat men omtrent de contingente toekomst niets met bepaaldheid weten kan, een element, dat bij ARISTOTELES geen rol speelt, terwijl daarentegen het contingent karakter van de niet-intelligibele objectieve werkelijkheid, bij ARISTOTELES de grond voor heel de beperking, hier op den achtergrond geraakt 124) . Deze wonderlijke methode van interpreteeren had een onbedoeld effect: ze werkte er toe mede het Aristotelisme voor de Christenen meer aanvaardbaar te maken. Natuurlijk moesten ook zij eerst aan 't omduiden: de vele goden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's