GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 77

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

67 Anders dan bij de voorstanders van de impanatietheorie kreeg bij DAMIANI C.S. de term „ancilla theologiae" een accent van geringschatting 127). Men vergat echter dat een theologie die een paganistische wijsbegeerte als hulp aanvaardt, ook al zegt ze met nadruk boven haar te staan, eigen ondergang voorbereidt, en dat, wanneer er een christelijke wijsbegeerte had bestaan, men het probleem allicht wat zuiverder had kunnen stellen. Het verschil was, zooals men ziet, ernstig: de verhouding van Roomsch wondergeloof en gechristianiseerd Aristotelisme, meer nog de mogelijkheid van de kennis omtrent God was hier in 't geding. En wat de logica betreft — het ging om niet minder dan om de geldigheid der wetten door ARISTOTELES geformuleerd voor de openbaring Gods. Nóg tornde men in den kring der realisten niet aan deze formules, getuige o.a. de commentaar van NOTKER LABEO op de Peri Hermeneias, die trouw de gedachten van BOETHIÜS in het Duitsch weergeeft 128).

Men verstaat, dat, al was ook in de gezaghebbende theorieën omtrent de sacramenten de overwinning aan de realisten gebleven, hun onderlinge verdeeldheid den tegenstander niet ontging. Op allerlei terrein trachtten de subjectivisten dan ook van de situatie partij te trekken. Dat was met name het geval op het gebied der logica, wier principia zich ook bij deze richting opnieuw in stijgende belangstelling mochten verheugen. In deze periode is 't weer mogelijk twee subjectivistische motieven te onderscheiden; het zijn dezelfde, die we vroeger tegenkwamen, nl. het relativistische en het jongstoïsche. Het relativisme is zichzelf gelijk gebleven. We vinden het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's