GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvijn : leidsman en voorbeeld - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvijn : leidsman en voorbeeld - pagina 30

Rede ter gelegenheid van den vijfenzeventigste gedenkdag van de stichting van de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

und rational begreiflich machen wollen, sondern es bleibt für ihn ein unbegreifliches Handeln des souveranen, gerechten und gnadigen Gottes am Menschen, in das der Mensch hineingestellt wird und in dem er Gott zu loben und zu preisen hat, vgl. Calvins theolog. Anschauung von der Predestination, München, 1938, S. 89. Zie ook W . Kolfhaus, Die Seelsorge Calvins, S. 106—107. **) Calvijn, Opera, X X X , col. 632 (1 Sam. 28). *^) Vgl. W . Kolfhaus, Christusgemeinschaft bei Joh. Calvin, S. 90—99. 4") Vgl. M. E. Chenevière, La pensee politique de Calvin, 1937, p. 280; D. Nauta, Calvijn en de staatkunde, z. j . , blz. 40—45. "") Roland H . Bainton, The Travail of Religious Liberty, Philadelphia, 1952, p. 70. ***) Vgl. O. Castrén, Die Bibeldeutung Calvins, Helsinki, 1946; M. E. Chenevière, La pensee politique de Calvin, p. 13. Zie ook H . Noltensmeier, Reformatorische Ëinheit. Das Schriftverstandnis bei Luther und Calvin, Graz/Köln, 1953. *®) Vgl. T. H . L. Parker, The doctrine of the knowledge of God, 1952, p. 15; E. Mülhaupt, Die Predigt Calvins, S. 70—71. *") Kolfhaus wijst er terecht op, dat Calvijn niet voldoende overwogen heeft, „wie jeder mit Zwang verbundene religiose Kultus notwendig entarten muss", al heeft Calvijn het hier dreigende gevaar wel opgemerkt, vgl. W . Kolfhaus, Vom christlichen Leben nach Joh. Calvin, S. 405—407. Het beroep op de zwaardmacht der overheid ten gunste van de kerk heeft Calvijn niet zonder aarzeling gedaan; dit blijkt uit zijn uitlating in zijn commentaar op Johannes 18 : 36 [Opera, X L V I I , col. 404): Deinde etiamsi Christi regnum gladio propugnent pii reges, fieri tarnen hoc alio modo, quam defendi soleant regna mundana. Regnum enim Christi, ut spirituale est, in doctrina et virtute spiritus fundari oportet. Eodem etiam modo perficitur eius aedificatio. Neque enim leges et edicta hominum, neqiie poenae ad conscientias usque perveniunt. Hoc tarnen non obstat quominus per accidens regnum Christi tueantur principes: partim dum externam disciplinam constituunt, partim dum suum patrocinium commodant ecclesiae contra impios. Caeterum facit mundi pravitas, ut magis sanguine martyrum stabiliatur regnum Christi quam armorum praesidiis (curs. van mij).

26

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1955

Rectorale redes | 32 Pagina's

Calvijn : leidsman en voorbeeld - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1955

Rectorale redes | 32 Pagina's