GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Maran-atha.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maran-atha.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een naam gegeven, welke boven alle naam is, opdat in den naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel en die op de aarde zijn en alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere is lot heerlijkheid Gods des Vaders. Fil. 2:3—11.

Wat ziO'U een Christus ons baten, die alleen voor ons gestorven was en niet ook voor ons leefde en bad en ons ten goede voor Gods aangezicht verscheen? Maar Hij, die nedergeda, ald is, is dezelfde ook, die opgevaren is verre boven alle hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zoude. Wat Hij verwierf, past Hij ook toe. Wat Hij begon, voleindigt Hij. Hij rust met en mag niet rusten, voordat Hij zijn volk heeft zalig gemaakt en hemiel •en aarde beeft vernieuwd.

Maran-atha, de Heere komt. Hij komt weder, allereerst om zïjïis zelfs wil. Zijn naam!, zijln ambt, zijm eer is er mede genioeid. Hij komt weder, om het aan (ie gansche wereld te toonen, dat Hij de waarachtige, de volkomene Zaligmaker is; dat Hij z.alig maakt, niet in naam, maar in der daad , Q»j_.ioj!.ï? i.t; "T!fco^4iviiï^iQ^igJ'p€ii - .üïjn Vajii den Vader; dat niemand ze uit zijne hand heeft gerukt of rukken kan; dat Hij gisteren en heden dezelfde is en in der eeuwigheid.

Hij komt weder om met vlamüiend vuur wrake te doen over alle degenen, die God niet kennen en zijn evangelie ongehoorzaam zijn; maar ook olm verheerlijkt te worden ia zijne heiligen en bewonderd te worden in allen, die gelooven; om door alle schepselen erkend en gehuldigd te worden als de Heer, de eenige en waaraahtige Heier, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

Op eenheid vaa belijdenis lojt^pt dus de geschiedenis der wereld uit. Eenmaal' zullen engelen en duivelen, rechtvaardigen en goddeloozen samenstemmen in de erkentenis, dat Christus de eeniggeboren Zoon des Vaders en dies de Erfgenaam aller dingen is. D[an zal alle knie zich bnigen en alle tong belijden, dat Jezns Christus de Heer is.

Thans kan die belijdenis weersproken en tegengestaan worden. Want zij heeft eene wereld van oinzienlijke dingen tot inhoud. Om haar waarheid in te zien, is het gelool van noode, dat een vaste grond is der dingen, die men hoopt en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Wij' wandelen door geloof en niet door aanschouwen. De wereld, die alleen met het zienlijke rekent, kan de gemeente tegenspreken, haar geloof dwaasheid achten, en hare hope voor 'een droombeeld houden. Zelfs is de schijn tegen ons. Want van den dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzoo, gelijk van het begin der schepping, zoodat de spotters vragen kunnen: waar is de belofte zijner toekomst?

Maar er ko'mt verandering, Maran-atha. Johannes zag in een 'gezicht den hemel geopend, en zie, een wit paard, en die daarop ziat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gereohtigheid. En zijne oogen waren aJs 'cene vlamme vuurs, en op zijü hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had eenen naam geschreven, dien niemand wist dan Hij zelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed geverfd was en zijn naam wordt genoemd het Woord Gods. En de hetrlegers in den hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed met wit en rein fijn lijnwaad. En uit zijhen mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zoude. En Hij zal ze hoeden met een ijzeren roede, en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des ahnaahtigen Gods en Hij heeft op zijn kleed en op z, ijn dij dezen naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heeren.

Als Christus, alzoo in heerlijiEbeid jrersöhijnt, zal niemand Hem kunnen weerstaan. Allen zullen Hem zien, ook zij, die Hem' doorstoken hebben. Zij zullen Hem zien met hunne eigene lichamelijke oogen, en' geen ongeloof, ^een twijfel zal meer mogelijk wezen. Diajn zullen alle schepselen het mioeten erkennen, dat Christus de Heer is, zij zullen het moeten erkennen, zoo niet vrij, dan gedwongen, indien niet gewillig, dan onwillig, hetzij: met of tegen hun zin. Van den troon in 'het midden des hemels af, door al de kringen der schepping heen, tot in de diepte van den 'afgrond toe zial er maar ééne stem weerklinken: Christus de Heer! En alle schepselen saam zrdlen de knie buigen voor Hem, die wel diep is vernederd en aan een kruis is gestorven, maar die ook uitermate is verhoogd en gezet is op den troon van hef heelal aan ''s Vaders rechterhand.

Welk eene toekomst, welk een schouwspel! D|e gansche sohepping op de knieën voor Jezus! En op aller lippen de eene^ korte, tot haar uitgangspunt terugkeerende, maar toch alles bevattende, thans door velen gesmade, piaar dan door allen erkende belijdenis, dat Christus de Heer is, tot heerlijkheid Gods des Vaders!

Kom, Heere Jezus, ja kom haastelijk!

Die overwint, die aaJ bekleed worden miet witte kleederen. En Hij, die de zieven Geesten Gods heeft 'en de zeven sterren, zal zijnen naam ^enszins uitdoen uit het bo'ek des levens en Hij zal zijnen naam belijden voor den Vader en voor zijne engelen.

(Uit: „De olferande dés Lofs" van Dr H. Bavinck).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1921

De Reformatie | 6 Pagina's

Maran-atha.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1921

De Reformatie | 6 Pagina's