GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

België. In mijn woord, gesproken tot de Synode van de Belgische Zendingskerk, gaf ik mijne bevreemding te kennen, dat men ons blijkbaar was gepasseerd door ons niet uit te noodigen om deel

te nemen aan de herdenking opj 1 Juli 1923 van de martelaren Hendrik Voes en Jan van E s c h e n, te Brussel verbrand.

Van de zijde der Synode is daarop niet gereflecteerd.

In een van mijn artikelen naar aanleiding van onze afvaardiging ter Synode te Jumet, heb ik melding gemaakt van wat ik had gelezen op bladz. 9 in de brochure, uitgegeven ter herinnering aan bovengenoemde herdenking. Daarin werd het feit, dat de Gereformeerde Kerk van Brussel geen deel had genomen aan die herdenking, betreurd en de veronderstelling gedaan, dat van de zijde dier Kerk de door mij toen medegedeelde „note dans la presse hollaaidaise" was gezonden.

Daarop ontving ik uit den kring dier Kerk onder meer ook de mededeeling, dat de Gereformeerde Kerk van Brussel geen uitnoodiging had ontvangen ter deelneming. Letterlijk luidt het in een Tarief van 17 Augustus 1924: , „De regeling van de herdenking onzer eerste martelaren ging uit van de „Société du Protestantisme Beige". Noch deze vereeniging, noch de Belgische Zendingskerk hebben onze Kerk bij die herdenking uitgenoodigd. Onze Kerk heeft dus geen weigerend antwoord kunnen zenden".

Ik heb mij daarom gewend tot den Secrétaire general, Aloys Gautier, pasteur de l'église Chrétienne Missionnaire Beige, te meer daar er verleden jaai" een "bericht in De Standaard hnd gestaan, dat de Synode der Nederiandsche Hervormde Kerk was uitgenoodigd ter deelneming en ik in genoemd boekje las, dat in het cortege, gevormd door zoovele mamien, uit ons land waren opgemerkt:

P, Clerc, uit de Waalsche Kerk, bibliothecaris van de Waalsche Bibliotheek te Leiden; Ds Stegenga, van de Luthersche Kerk te 'Amsterdam; D's C. J. van Paassen, van de Hervormde Kerk te Haarlem; Ds De Zwart, van de Hervormde Kerk te Scheveningen.

Met groote bereidwilligheid heeft Ds Aloys Gantier mij' daarop zeer uitvoerig en geheel tof mijn voldoening ingelicht. Nu begrijp ik ook, dat de Synode van Jumet niet op riiijn opmerking inging. Zi], behoefde dat niet te doen, zij stond daar als zoodanig buiten en hadden wij deel kunnen nemen aan den afscheidsmaaltijd, wellicht dat men mij dan reeds te Jumet de noodige inlichtingen had verstrekt.

Het zal dan wel goed zijn, dat ik hier mededeel wat mij dienaangaande is bericht.

Ds Jean Meyhofer, een man, die in de Zendingskerk naast Ds Kennedy A net ten zeerste gewaardeerd wordt, is penningmeester van de „Société d'Histoire du protestantisme beige", hij' was de organisator van de herdenking der beide martelaren. Het genoemd historisch genootschap is een uitvloeisel van de Union des Eglises protestantes de Belgique en van de Eglise Chrétienne missionnaire beige. In naam nu van beide kerkelijke groepen heeft genoemd historisch genootschap, den dag van 1 Juli 1923 georganiseerd en daartoe uitgenoodigd al haar leden. Aan geen enkele andere kerkgemeenschap, is een© uitnoodiging gezonden om zich te do^en vertegenwoordigen bij genoemde herdenking.

De leden van het genootschap zijn persoonlijk uitgenoodigd. Onder die leden werden onderscheiden predikanten uit België en uit. den vreemde geteld, velen hunner woonden als zoodanig de plechtigheid bij. Aldus werden daaronder vertegenwoordigers geteld van het Protestantisme', o.a. uit Engeland, De'uemarken, Spanje en Nederland.

Door de pers was groote ruchtbaarheid aian deze herdenking gegeven; ieder wist dat zij plaats zou hebben; vele Kerken en eveneens godsdienstig© groepen hebben eigener beweging zich a-angesloten bij deze plechtige herdenking, zoo de Adventisten, het Leger des Heils en de methodistische evangelisatie in België.

Zoo is het dan geschied, dat noch de Gereformeerde Kerk van Brussel noch onze Gereformeerd© Kerken speciaal zijn uitgenoodigd tot deelneming. Van exclusivisme is derhalve geen sp^rake. Integendeel heeft het allen gespeten, dat ide Gereformeerde Kerk van Brussel „pour des raison dogmatiques" zich heeft meenen te moeten onthouden.

De zaak kan ons dus nu klaar zijn, en met voldoening kunnen wij constateeren, dat van eenigen voorbijgang aan ons geen sprake is; zoo min als er van een officiëele uitnoodiging gewag kan worden gemaakt van eenige kerkgemeenschap uit ons land. Wij zijn den zeer vriendelijken heer Aloys Gautier dankbaar, door zijn bemiddeling goed op de hoogt© te zijn gebracht.

Reeds in een vroeger artikel deeldi© ik mede, dat de Acta der Synodes van d© Zendingskerk niet in extenso worden gedrukt, ajleen de conclusies verschijhen in druk, wat ook nu weer het geval is in No. 15, Zaterdag 2 Aug. 1924, 70sten Jaargang vaji „Le Chretien Beige". Waarin ook een „message" staat van Ds Kennedy Anet, die op de Synode van Jumet zijn vijftigjarig jubileum vierde. Hij is met den zooeven genoemden Jean Meyhofer nu emeritus. D'e familie Anet heeft een zeer groote plaats in de Zendingskerk. De grootvader was een van baar stichters.

In de nummers van Juli en Augustus komen voor 'twee classikale verslagen, zoO' zouden wij^ de vergaderingen kunnen noemen, die in de Zendingskerk heeten C o n s e i 1 regional.

De toon is over het geheel niet opgewekt gestem'd. Jumet klaiagt, dat ze geen jongelui kan vinden, die Zondags er een uurtje voor over hebben om Zondagsschool te houden. Een andere ge'meente klaagt over zeer slechte opkomst des Zondagsmiddags. Weer een derde gemeente zegt, dat naar de mate de lieden in welstand toenemen, het geestelijk leven afneemt.

De Zendingskerk schijnt evenzeer , als de Fransche Kerk zeer noodig te hebben: ontwaking der Kerken; een zaak, die Ds Bianquis, eere-directeur van de Zendingsvereeniging van Parijs, ajs de eenige noemde in zijn rede op de Synode van Jumet, waardoor men het hoofd zou kunnen bieden aan een steeds groeiend te kort in de zendingsfcas van het Pjarijsche Genootschap.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 1924

De Reformatie | 8 Pagina's