GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Zaakbezorger Gods.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zaakbezorger Gods.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij zal u een anderen Trooster • • - Jöh. 14:16.

Met groote blijdschap zijn de discipelen van den Olijfberg teruggekeerd naar Jeruzalem.

Zegenend was Jezus heengeg3, an.

Gezegend waren zij achtergebleven.

Daarom konden zij ten allen tijde in den tempel vertoeven, lovende en dankende God.

Toch was dit een bewijs van hoog-gespiannen geestelijk leven.

AVant zij waren nog niet to^t rust gekomen. Zij verkeerden in afwachting. Zij verbeidden de vervulling van Jezus' belofte. Zij verwachtten den Trooster.

Wachten maakt ons menschen onevenwichtig, onrustig, wrevelig, twijfelmoedig vaak, dankbaar nooit. Hoe is het mogelijk wachtende Go-d te loven en te danken?

Dit Jküiiden de discipelen, doordat zij geloovig vaKlhielden aan de belofte Gods. Dat was limi kracht. De Heilige Geest woonde en werkte in hun hart eer Hij uitgestort werd in volheid oveï de Kerk.

De Heilige Geest is immers de eenige band waardoor Christus in ons blijft en wij in Hem, als ranken in den wijnstok.

De dood maakt scheiding. Het leven verbindt. De Heilige Geest is het waarachtig leven uit God. Want hij komt als Trooster, dat is, volgens betere eu meer nauwkeurige vertaling, als Zaakl)ezorger Gods.

De Heiland had het belooifd in zijn afscheidsgesprekken: Ik za.l den Vader bidden en Hij zal u een anderen Zaak bezorger geveai.

Dit klinkt véél minder innig en teer dan het bekende Trooster uit onze Statenvertaling.

Doch de vraag is niet wat wij mooi vinden en schoon, maar wat de Heiland bedoeld heeft. Bedoeld, en ook gezegd.

Nu, het staat wel vast tegenwoordig, dat het woo-rd Paraicletos dat Jezus gebruikte, niet door Trooster, maar door Zaak bezorger moet vertaald worden. Letterlijk beteekent het iemand, die te hulp geroepen is. Een advocaat. Een pleitbezorger. En in het dagelij ksch leven iemand die de zaken van een ander behartigt of verzorgt.

Mits goed verstaan is ook deze vertaling zeer schoon en geeft duidelijk weer wat Christus bedoelde.

De zondaar in zijn hulpeloozen ellendestaat heeft tweeërlei helper van noode.

Allereerst een, die zijn rechtszaak bij den hemelschen Rechter bepleit, als Borg tusschentreedt bij God, de schuld en straf der zonde van hem overneemt, boet en voldoet, en alzoo voor hem verwerft vrijspraak en gerechtigheid, alsook het recht opi het eeuwige leven.

Maar daarna is er nog een tweede werk Gods. En een tweede Werker.

De zaligheid, buiten den mensch verworven, moet nu ook yi hem tot openl)aring gebracht, in zijn hart worden toegepast, geliandhaafd en beveiligd. Dat hart moet geschikt gemaakt worden om de zegeningen en weldaden, die uit Christus' werk voortvloeien, door het geloot toe te eigenen, te aanvaarden en te genieten.

De eerste Advocaal voert het pleidooi voor het hemelsche hof bij God; de tweede bij den mensch in zijn hart.

Zoolang nu Jezus op aarde lichamelijk met Zijn jongeren verkeerde, vervulde Hij alleen die dubbele taak.

Maar als Hij heengaat tol den Vader, belooft hij vooT dat tweede werk der genade den Heiligen Geest als P-aracleet, als Zaakbezorger Gods, van den Vader gebeden en in de wereld gezonden.

In de uitstorting des Heiligen Geestes of den Pinksterdag wordt deze belofte vervuld, rijk en ruim.

Hierin ligt dus de trooist des Geestes, dat Deze in het hart der geloovigen het pleit opneemt voor de eere Gods, zelfs tegen het begeeren des menschen in, en alle gedachten gevangen leidt tot de gehoorzaamheid aan Christus.

De natuurlijke mensch is zaakbezorger des Boozen. Hij dient met al zijn kennen en kunnen de zaken des duivels.

Maar die Geest Gods bindt den strijd daarbinnen aan, reinigt het hart, wekt en sterkt er liefde en lust tot Christus, en diens heilige zaak.

Zoo wordt de wil gebogen onder den Koning der eere.

Zoo wordt er bereidheid geboren om Gode weibehaaglijk te leven.

Die Heilige Geest behartigt de zaken des Heeren op volmaakte wijze.

Hij getuigt, betuigt, verzekert, verzegelt en bindt aan het Woord 'Gods, bindt in de conseientie. En dat alles om steeds meer terrein voor Christus te winnen en den laatsten voet grond aan den duivel te betwisten.

Want straks zal de Geest, evenals Christus, zeggen: Ik heb voleindigd het werk, dat Gij mij gegeven hebt om te doen.

Welk een troost en vreugd ligt er dus voor de lielijders aller eeuwen in deze belofte en in haar vervulling.

Maar ook welke vastheid. Dit is de glorie van het Pinksterfeest.

De Heer is zoo getrouw als sterk, Hij zal Zijn werk voor mij volenden. 'De Geest rust niet eer de goiddelijkë zaak van uw volkomen toebrenging en voorbereiding voltooid is en gij bereid zijt om deel te hebben aan de erve der heiligen in het licht.

Laat ons dan biddend uitzien naar de hernieuwde krachtige werking van dien Geest der genade en der gebeden, Gods ZaakbezoTger!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

De Zaakbezorger Gods.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1927

De Reformatie | 8 Pagina's