GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vragen genoeg.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen genoeg.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij vraagde Hem met vele woorden. Lucas 23:9.

Daar staat Christus voor Hierodes, den Edomiet. En Herodes beeft zijn woorden bij de hand. Woorden, vragen genoeg!

Er is in onzen tekst een fijne trek, die bij de vertaling min of meer teloor is gegaan. Herodes vraagt Jezus niet zoozeer met , , vele" woorden, maar — gelijk er eigenlijk staat — met „voldoende" woorden. Vragen genoeg! De vragenlijst is compleet genoeg; en rustig en fijn zijn ze in elkaar gezet. Aan het vraagsysteem ontbrak niets. Nu eens werpt .Herodes het 'over dezen, dan weer over dien boeg. Heeft Christus so'ms op' het eene punt een geschikt antwoo'i'd gereed, dan is hij.

Herodes, aanstonds gereed, om met eeai andere vraag hem in het nauw te drijven! En voo-rzoover Christus' zwijgen, dat al maar dóór zwijgen, . oo'k een antwoord bevat, heeft Herodes tegenover "dat in het zwijgen besloten antwoord wéér een vragenreeks bij de hand. Ja, Herodes vraagt heel geschikt. Ge moet den man bewonderen, om het systeem. Vragen is een heele kunst; zulk vragen althans, waaruit blijkl, dat de vrager den ondervraagde onderzoeken kan en hem in zijn eige-n garen zon vermogen te doen vangen. Wie zóó de vragenlijst ontwerpl, die is meester van de antwoorden; want hij heeft hun aantal, hun wending, hun inhoud, reeds van te voren oiverwogen en zich erop voorbereid en gewap-end. Hij is de genoraal in het debat, die zijn tegenstander bij vO'Orbaat kent; die zijn eigen sohets ontwerpt voO'r elk geval van beweging of schijnbeweging, welke de tegenstander mocht willen maken.

Vragen genoeg: o, de knappe HerO'des. Was 't geen schitterend steekspel? En als ge dan daarbij nog bedenkt, dat Herodes op dit uur niet voorbereid geweest is, dat zijn vragen-stel dus geïmproviseerd was, dan neemt de bevvO'ndering nog toe....

Tjaat ons nu niet Herodes vergelijken met een andej', alsof daarmee zijn geval is af-gehandeld. Zeg nu niet, dat ge liever de koningin van het Zuiden hebt, in wie „geen geest" m'Cer is, als ze .Salomo, den type van Christus, heeft gezien, de koningin, die niet meer vragen kan in 't lest, die haar vragen wel had voorbereid, maar tenslotte geen woorden, meer vond. Want die koningin zag een heerlijken en een veelwetenden vorst, die op al haar vragen antwoordde. Maar Herodes had voor zich een behloeden en tot den dood vermoeiden spotkoning, die opi alle vragen het zwijgen bewaarde. Noch Herodes, noch iemand anders kan tusschen ho'm en Salomoi een stoutmoedige vergelijking wagen; alleen reeds de nuchtere waarneming verhindert dat.

Neen, laat Herodes zich liever zelf beisdhrijven.

Doet hij het, dan zal hij u zeggen, dat hijl dien man daar voor hem, toch wel gevreesd heeft in zijn eenzame nachten. Hij heeft in hem een wonder vermoed; hij heeft gemeend, dat hij een reïncarnatie van den Dooper was. Herodes heeft in Jezus van Nazareth — toen die maar in nevelen ging — vermoed een wandelend protest van den hemel tegen Herodes; een doode, die weer tot het leven was gekeerd, een dagelijksch dreigem'ent van God, dat Herodes nog lastig genoeg zou kunnen worden.

Herodes bracht tof dit uur van ondervraging juist geen nuchtere, koele redeneering, maar een hart vol vrees en angst mee.

En toch vraagt hij, en redeneert hij als de nuchterste.

Waarom ?

Omdat hij zijn bij-geloof overwinnen moet, en uiteenrafelen, uitéénscheuren, de bedenkselen. ervan door een nuchtere ciO'nclusie, opgebouwd uitfeiten. Daarom vraagt hij: en in de eerste vrage'n is de angst, maar een poging is er om zich te vermannen en sterk te zijn. En het vragen reeds is hem tot'sterkte geworden. Naarmate hij me; 'r vraagt, weet hij zich zekerder.

Want ook het bijgeloof worstelt met zijn eigcii wapenen om zich als rechtmatig te bewijzen, «f zijn angst te overwinnen. Maar in elk geval kau het niet van zijn eigen vleesch af. Het-kan het niet wagen met een „ergernis" en „dwaasheid".

Een „ergernis" en een , , dwaasheid" — die neenit de nuchtere, vleeschelijke redeneering niet aan. Die wordt 'Ook door het bij gel o O'f niet aanvaard.

Doch alleen het geloof leert 'erin vinden wijsheid 'Gods en kracht. Het geloof alleen; geen enkele vorm van zijn karikatuur zal het zoover brengen, dat er plaats komt voor 1 Corinthe 2. Wie dat gescln.'even of geloofd heeft, die ws-rd een gezant van God. En die alleen.

Corrigendum. Verleden week stond in „Uit de Schrift" deze zin:

„Hij (Christus) beveiligt Simon en de jongeren, niet tegen de aanklachten der wereld, doch tegen haar gezondheid". Lees voor het laatste woord: „gegrondheid".

K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

Vragen genoeg.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1928

De Reformatie | 8 Pagina's