GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOW

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Premillennianisiu".

Het „Premillennianisme", de leer van het duizendjarig rijk, staat in Amerika midden in de tielangstelling. Dr Rutgers promoveerde er over aan de V. U.

Nu krijgt het „Pre" nogal aanvallers.

Dr H. Beets geeft in , J)e Heidenwereld" aldus enkele opmerkingen:

En toch verwondere men zich niet omtrent dit offensief. Er staat ons Gereformeerden te veel op 't spel met het aannemen der „Pre" proposities betreffende Christus' Koningschap en het essentieel verschil tusschen Israël en de Gemeente, benevens de andere inferenties.

En soms doet men iemand inderdaad staan gapen van verbazing wat de Uitleg-of Inlegkunde betreft. Zoo lazen we in „Grace and Glory", Sept. 1930, een artikel sprekend over den dood van Stefanus (Hand. 7). Na zijne prediking zag Stefanus, vol zijnde des Heiligen Geestes, en de oogen houdende naar den hemel, de heerlijkheid Gods, en Jezus staande ter rechterhand Gods.

„Nu", zegt de bijbelverklaarder in „Grace and Glory" (niemand minder dan Dr M. R. de Haan), „dat was eene opmerkelijke zaak. Ons wordt ergens elders in de Schriften verteld, dat toen Christus ten hemel opgevaren was, Hij n e d e r z a t ter rechterhand Gods. Maar Stefanus ziet de hemelen geopend en Christus staande. Hij had gezeten, maar nu staat Hij. Wat beteekent dit? " En Dr De Haan verklaart dit, dat Christus gereed stond, met de hemelen geopend, om met een geroep neer te dalen uit den hemel, met de stem der Archangels en met de bazuin Gods, om het koninkrijk in Israël wederom op te richten. We lezen: „Welk een oogenblikü Israël is in de balans. Als Israël accepteert, komt Christiis oogenblikkelijk terug om Zijn Koninkrijk in gerechtigheid op te richten, en Israël zou dan de zendelingnatie der wereld zijn om de heidenen tot de voeten van Christus te brengen". Israël wou echter-nietluisteren. De Joden stopten hunne ooren en steenigden Stefanus. Wat gebeurt er nu? „De hemelen worden wederom gesloten", zoo wordt ons geleeraard, „en de He ere zet Zich weder neder, totdat de volheid der heidenen ingaat."

Ons dunkt, met zulke exegese, die alle heilsfeitcK en heilsplannen op losse schroeven zet, moeten de „Pre" broeders zich niet verwonderen als mannen, die de oude Geref. waarheid liefhebben, zich gedrongen gevoelen om een woord van verweer de wereld in te zenden, zooals nu telkens gebeurt door de bovengenoemde schrijvers.

Gelijk ook Dr Rutgers deed, Grundy Center's nieuwe president. Naar de beloofde recensie van diens boek over het „Pre" hebben we telkens te vergeefs in de „Bereër" gekeken. Er was beloofd, dat de jonge doctor er niet zonder kleerscheuren zou afkomen. We zijn benieuwd wat er van die profetie komt. Wellicht ware 't beter geweest, dat Br. Bultema zich wat zachter had uitgedrukt.

Van „Grace and Glory" gesproken, trof het ons meer dan eens met welk minachtend handgebaar men zoo maar op eens een tegenstander in een hoekje tracht te zetten. Zoo lezen we in het Septembernommer, dat aan Prof. Blekkink wordt toegeschreven het voorstellen van „the usual jumble of Post-millennarian nonsense", terwijl „Post" genoemd wordt de eerste stap naar het Modemisme toe. Dr Blekkink en zijne medestanders verstaan Gods programma voor deze bedeeling niet. Het uitreiken van dit certifikaat van onkunde gaat gepaard met betuiging van liefde voor Dr B. als Christen broeder, en dan komt als een Parthische pijl het volgende: „Nothing has pained me so much as the way he was unceremoniously put on the shelf to give way to a man who after a few years as president of the Seminary, forsakes his job for a better one in a rapidly-modernizing Seminary in the East". Waarom, zoo vragen we den schrijver, zulke persoonlijke, kwetsende dingen geschreven? Zou dat wel in den geest wezen van den Christus die—let wel, niet alleen op komst is—maar ook nu met ons, al de dagen, die ook ziet, als over onze schouders heen, wat wordt geschreven in een kranten-artikel? We vragen slechts.

J.W.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's