GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MUZIKALE KRONIEK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Oudwijfsche fabelen."

Dat zijn van die verhaaltjes die nogal eens opgeld doen als het over Calvinisme èn Kunst gaat. De ©en repeteert ze nog trouwer dan de ander of fantaseert eo- op zijn beurt weer wat bij. Zoo weet de heer Dr Bern et Rempers ta vertellen in het Tijdschrift der Ver. v. Nederl. Muziekgeschiedenis, Dl. XIII, bl. 39, onder: „Diei „Souterliedekens" des Jacobus Clemens non papa", dat, toen de Antwerpsche Uitgever Susato in 1556 de bekende Souterliedekens uitgaf, door Clemens op 3 stemmen gezet, deze in hoofdzaak rekende op ©en debiet onder de Calvinisten, doch dat di© een streep door zijn rekening haalden — maar laat ons DT K. zelf laten vertellen:

„Allerdings hatte Susato hier eine falsch© Berechnung gemacht: di© Kalvinisten batten sich der Lieder bemachtigt und dies© spurten, da sie, die Bdlderstürmer, ja jeder Kunst abhold waren, nicht das geringste Verlangen sie mehrstiramig zu singen, ging es ihnen ja nur darum di© Psalmen) auf irgendeine Wieise herunterzuleiern, da man, wie es heisst, wohl zusammen sïngen aber nicht zusammen sprechen kann. Sonst batten si© letzteres vi©lleicbt noch lieber getan."

Nu moet men weten dat de Souterliedjes, in 1540 voor het ©erst eenstemmig uitgeg©ven door Wm. V. Zuylen v. Ny©v©lt, niet bepaald Calvinistisch© liederen waren, geen zangen die speciaal de „Kalvinisten batten bemachtigt". Roomschen ©n niet-Roomschen, Lutherschen, Dooperschen en allerlei Sectaristen hadden er 'genoegen in ze te zingen, omdat deze verzameling aller belangstelling en instemming had, vanweg© haar doel: „de jongbe lieden (di© doch tot singen veel gheneyght zyn) ©en oorsake te geiven, om in di© plaets© van sotte vleesschelyck© lied©kens, wat goets te moghen singhen daer God door gheert ende si door gesticht moghen worden, haer ghenoechte ut ©enen gheestelifcen sanck soeppen moghen". Een streven, tusschen twee haakjes, waarbij zich ook voor den meerstemmigeai zang, de Antwerpsche uitg. Susato in 1551 bad aangesloten, toen hij zich voomam^ mei zijn Musycfcboekskens niet alleen „de vaderlandsche musyck© in onser nederlantsche moedertalen in 't licht te brengene", maar ook om te weeren „aU© on- ©erlyck© ende onbetamelycfc© woorden, daier duer© des© ©dele hemelsche konst v©ront©ert ende iong© geesten bevleckt end© verargert mochten wordeni die (ter contrarie) daer duer© tot deugdeilyckem exercitatien behoren geschickt t© worden©". Éénzelfde idealisme dat ook Corn. Buscop uit Delft voor oogen had in 1568, bij zijn ©veneens op' Souterliedekens-woorden vierstemmig gezette Psalmen "Davids, „hoepende" daarmee de konst van Musica „huydens daechs grotelick misbruickt tot wellustige, scandalos© end© ander© lichtveerdig© liedekens en danserien, waer duer sy oeck v©rsmaet wort bij veel verstandige ende geacht als een o©rsproncfc ende voetsel van aU© oncuysheiyt ende lasciuie" weder „tot zyn oude gebruick ©nd© floer t© brengen".

Er is dan ook g©©n kwestie van dat de Souterliedjes een uitgesproken Calvinistische zangbundel waren. Het waren hed©ren di© vanwege de woorden, ieder die om reformatie in volks-, kerk- en kunstgezang riep, aantrokken; die, zooals reeds gezegd, door allen die van go©d©n wille in Kerk en Kunst waren, gezongen werden; bedo©ld, zooals d© titel ook aangaf „Tot stichtingh© ende een gheestelik© vermakingh© van all© Christenmenschen", let wel: ALLE Christenmenschen!

Zoomin als d© door-en-door-Roomsch© Biuscop, di© zijn bewerkingen aan den niet minder goed- Roomschen Erick v. Brunsvryck opdroeg, r©kend© ook Susato op ©en debiet van de zijd© d©r CaJ- •vinisten, temeer daar deze zangen van Roomschfcerkelijk© zijd© r©eds van ouds van k©iz©rhjk!© go©dk©uring door Maria, Regentes der Nederlanden, zuster van Karel V, waren voorzien.

Is dus dit fabeltje van Dr B. K. over dien gedesillusioneerden Antwerpschen Uitgever gemakkelijk tot het rijk der v©rb©elding waaruit het komt, te verwijzen, nog lichter valt het, de zoogenaamde „Bilderstürmer" vrij t© pleiten van d© aantijging, als zoud©n z© wars van ieder© kunst, met name die der meerstemmigheid zijn geweest.

Want niet zoodra Calvijn's medewerkers gereed waren in 1562 met hun Psalmberijmingen en -melodiën, of van all© kanten kwamen de meerstemmige bewerkingen voor huiselijk gebruik zich aandienen.

Bourgeois, de Fer, Crassot, Sureau, Servin, Maréchal, Goudimel, Ie Jeune, Sweelinck — vooral de laatst© drie het meest in Nederland gekend — vonden overal, waar de Gene©fsch© zang^wijzen geliefd en bekend geworden waren, een warm en geestdriftig onthaal.

In het bijzonder die van Goudimel, waarvaJn Dr Karl Nef in zijn ^, 01© Collegia Musica in der deutschen reformi©rten Schweiz" schrijft: „Die Goudimel'schen Psalmen bildeten also di© Grundlage für die Ausbildung des Volksgesanges, ihre Einführung in Kirch© und Scbul© war aber auch, wie ich weiter mrten noch nachzuweisen v©rsuchen werd©, von wesentlichen Einfluss auf die Gründung der Musik-koïïegien und war es deshalb notwendig, di©s© Biemerkungen über den Kirchengesang d©r Geschichte der Collegia Musica vorauszuschictai".

En wat die van Sweelinck beteekend hebben voor d© huismuziekbeoefening onzer Nederlandsch© Calvinist©n, is hier ni©t zoo gauw met eeini paar woorden 't© vertellen, maar boekdeelen, spreekt, dat het juist de 'Ger©fO'rm©©rden geweest zijn, die Sweelinck t-wintig jaar in b©slag genomen hebbein om aan hun muziefc-enthousiasm© te voldoen, ja sterker nog, dat als zij er niet geweest waren met hun „Verlangen si© mehrstimmig zu singen", ze niet éénstemmig-„herunterzuleiern", er nooit sprake zou zijn geweest van onzen nationalan Jan Pz. Sweelinck I •

J.Z.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's