GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En het zal zijn in de laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten van mijnen Geest op alle vleesch " „Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort dat gij nu ziet en hoort." Hand. 2:17a, 33.

Het Feest der voltooiing.

Pinksterteest! »t; !-..i.J^sS

Feest van den Geest. Maar dan inzonderheid van den Geest in verband met den m è n s c h. En daarom óók: feest van Christus, die de gemeenschap lusschen God en den mensch hersteld heeft en daardoor de komst van den Geest heeft mogelijk gemaakt.

In het Pinksterfeit ligt een volheid van Godsgedaclilen en genade-openbaringen saamgevat. Wij kunnen daarom dit feest met vele namen benoemen: het is het geboortefeest der Nieuw-Testamenlische Kerk; het is het feest van het universeele christendom en daarom ook het feest der Zending. Maar wij kunnen ook trachten de heerlijkheid van het Pinkstergebeuren te benaderen door te spreken van het feest der voltooiing. Zeker, wel niet een voltooiing, die een eindstreep zou zetten onder het programma van Gods heilswerk; want aan dat programma komt nooit een eind, omdat al Gods werken eeuwig zijn. Maar in de geschiedenis der heilsopenbaring is in zekeren zin een eindpunt of rustpunt bereilct. De Kerk heeft dit beseft, door in haar belijdenis te spreken, in de taal der Schrift, van het zitten van den Zoon ter rechterhand Gods. Er is in Christus' werk een zekere rust of stabiliteit gekomen, die echter de bron is van nieuwe activiteit en krachtsontplooiing. Daarom beteekent het Pinkstergebeuren voor Christus een acte der voltooiing. Hij heeft nu den staal der vernedering geheel achter zich; de donkere aarde heeft Hij beneden Zich gelalen, maar om haar te overgieten met het zonnegoud van Zijn zegening, waarmede Hij ten hemel voer. Nu heeft Hij de plaats en de heerlijkheid ingenomen, die Hem thans rechtens toekomt: aan de rechterhand Gods. Om vanuit dien Zetel der eere het voltooiingswerk ter hand te nemen; om gaven te nemen om uit te deelen onder de menschen; om den beloofden Trooster te zenden, Die Christus' werk voltooien zal. Daarom is het Pinksterfeest allereerst voor Christus het feest, waarmede de voltooiing van Zijn werk begint. Daarom zegt Petrus in de eerste Pinksterpreek: „Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort dat gij nu ziet en hoort". Deze Geest is de door den Zoon Gezondene, gelijk Christus zelf is de Gezondene des Vaders.

Maar nog in ander opzicht is het Pinksterfeest het feest der voltooiing. Heel dit aangrijpend gebeuren in de vergaderzaal daar in Jeruzalem verkondigt, dat thans onder teekenen van storm en vuur de finale, de slotacte der wereldgeschiedenis is ingeluid. De uitstortmg van den 'Geest heeft allereerst Israels roeping als v«lk der on baring tot een eindpunt gebraclit; éa brengt rf mede de wereld over in haar eindperiode ^*

Israël heeft thans als volk der openbarino eindpunt bereikt. God zet een punt achter deT zondere taak, die Israël te vervullen had W wat was de bizondere roeping van dit volk? H" was in zichzelf niets waardiger dan andere voiir Maar zijn beteekenis bestond hierin, dat het h slemd was om den Messias voort te brenoen H*| droeg den Christus in zich. Heel de profetie w»! naar Hem heen. Maar als dan de Christus J komen is en in Zijn arbeid alle profetieën vervuS heeft en den Geest, dien de Vader Hem beloof' had, heeft verwor^'en, dan moet Israël aclilemi treden en verliest het zijn bizondere plaats ondn de volkeren, ten spijt van alle chiliasten! Christi stort Zijn Geest uil. Maar 3ie Geest is niet 1». ; Ü! stemd voor Israël alleen, maar voor a 11 vleesch!

Verblijd en verheug u, o Israël, omdat de genadi Gods gekomen is tot alle menschen!

Erger u nu niet, nu ge in de meest gewone talen der heidenen de groote werken Gods hoori verkondigenI De „tale Kanaans" heeft thans zim bekoring van „heilige taal" verloren. Alle tajeï der wereld zijn nu goed genoeg, om het Evangelie van Gods genade uit te dragen. Dat kan iu hei Hebreeuwsch net zoo goed als in 't Grieksch, of in 'tHollandsch of Javaansch. Pinksterfeest is vrijmaking van de tale Kanaans... Israël heeft ziij eindpunt bereikt.

Maar daarom breekt nu voor de w e r e 1 d (1( laatste ronde van haar kringloop aan. Pinlsste^ feest luidt een nieuw tijdperk voor de wereld in: de bedeeling der „laatste dagen", de Pinksterbi deeling, waarin wij leven. Het tijdperk, dal eeiierzijds gekenmerkt wordt door het gericlit Gods, ei anderzijds door overvloediger genade Gods ij Christus. Want Christus werkt vanuit den hemel met Zijn Geest en brengt daardoor de wateren wereld in beroering. Christus brengt door Zijn G de groote crisis in de wereld, die nu reeds 19 eeuwen duurt en die steeds heviger zal worden, hoe meer de dag naderl. Hel genade-werk des Geestes, dat Gods Koninkrijk doet komen, verwekt tegenstand. De actie van den Geest roept een reactie van hel Reest op. De grootere ontplooiing van Gods nade brengt ook een heviger ontplooiing der zonde teweeg. En dit veroorzaakt weer, dat er geriehten en oordeelen Gods over de aarde komen.

Maar in en door dit alles voert de Pinlcster geest de wereld en de menschheid tot haar eindbestemming. Wanl Hij is de Voltooier, de Vpl maker van de schepping. Die alles naar zijn eind doel brengt, alles ontplooit en ontwikkelt. Daartoe was Hij reeds terstond bij de schepping op aarde gekomen: „de Geest Gods zweefde op de wateren", om alles tot ontwikkeling te brengen. Dit weri was door de zonde onderbroken. Maar thans, a Christus aan Gods rechterhand zit^ vat de Geesl dit werk weer op. In de Kerk der geloovigen voert Hij de menschheid lol haar bestemming: de verheerlijking Gods!

Zie de stroomen nu vroolijk springen! De stroomen des Geestes, die de wereld overvloeien!Overal de harten aangrijpend, wederbarend, vernieuwend Overal nieuw leven scheppend, genade-leven, leven uit Christus, dat in eeuwigheid blijft!

De kandelaren der gemeente blijven branden Door de al tijd-vloeiende olie des Geestes (Zacharia 6).

„Totdal de wereld licht zal zijn. Omdat elk hart werd tol een ster!"


(In de meditatie van vorige week leze men, rage 28 V.O., in plaats van: „afgekeerde": „afgekeurde" regel 25 in pi. van: „ze zij slecht", te lezen: „i zijn slecht", en in regel 23 in plaats van: „ze zij weer goed", te lezen: „ze zijn weer goed".)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's