GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREF. KERKEN,

(onderhoudende art. 31 K.O.)

BEROEPEN te Rouveen: N. 't Hart te Wapenveld. Te Buitenpost: J, v. d. Zwaag te Ambt-Vollenhove. Te Drachten: Joh. de Wal te Noordbergum. Te Lisse: J. J. Verleur te Zalk. AANGENOMEN naar Den Haag-West: G. Th. Koopmans te Hardenberg.

Naar Enumatil: K. Meima te Neede. BEDANKT voor Dordrecht: G. Th. Koopmans te Hardenberg.

Voor Bilthoven: G. Th. Koopmans te Hardenberg Voor Bunschoten—Spakenburg: W. Vreugdenhil te Langeslag.

PREPEEATOIR EXAJIEN.

De Classis Assen der Goref. Kerken (art. 31) heeft, na gehouden praep. examen (art. 8), aan br. M. J. Vermeer toestemming verleend, gedurende een half jaar te proponeeren binnen het ressort van de Classes Assen en Stadskanaal.

NIBÜWENDAM—AMSTEBDAM-N. — Het adres der Kerk is: Ds J. F. van Hulsteyn J.Pzn, Adelaarsweg 1001, Amsterdam-N.

VERSLAG BONDSDAG.

(Vervolg.)

Vervolgens spreekt de heer H, Kruiselbrink over:

DE METHODE VOOR HET EERSTE JAAR.

Spreker geeft een toelichting op het plan voor het eerste jaar dat door de samenwerkende besturen van meisjes- en jongelingsbond werd opgemaakt. We zullen hierover afzonderlijk sdirijven, daarom slechts een paar aanteekeningen.

Nadat spreker heeft aangewezen waar het in de vraag van de methode op aankomt, n.l, het geven van het primaire principieele inzicht, de vorming van worstelende profeten Gods, en er voorts aan herinnerd heeft, dat in het oude methodiekrapport van 1917 op volstrekt 'humanistische wijze met de dingen wordt omgesprongen, waardoor noodwendig het werk in het slop moest raken, zet hij nader het plan uiteen.

Het plan voorziet in 40 onderwerpen voor dit jaar, als volgt onderverdeeld: Gew. Gesch. 15, Geloofsbelijdenis 5, Politiek, Maatsch. Ond., Kerkhistorie, Vad. Gesch. en Gezinsleven elk 4 onderwerpen.

Daarnaast voorziet het plan in een 16-tal vrije onderwerpen.

Enkele schetsen van Drs Bremmer over Daniël, een 4-taI schetsen over literatuur, een 4-taI over zending en evangelisatie, een schets over de plaats van de vrouw in de kerk en één over de eenheidsjeugdbeweging. De besturen hebben losgelaten den regel van twee onderwerpen per avond, zij zijn van meening, dat wanneer er werkelijk gewerkt wordt, één onder\yerp ruim voldoende is.

De vrije onderwerpen geven een mogelijkheid van uitbreiding, en bovendien is er zoo ruimte voor het eigen initiatief der vereenigingen.

Met kracht hebben we over heel de linie naar reformatie gestaan, critische instelling tegenover- en grondige herziening van wat we gehad> hebben was een gebiedende eisch en door deze eisoh hebben de besturen zich laten leiden.

Voor de Gew. Geschiedenis voor dit eerste jaar wordt als hoofdbron aangenomen het verzamelwerk: De Verborgenheid der Godzaligheid, van Holwerda c.s. Voor Geloofsbelijdenis wordt de volgorde der 37 artikelen Josgelaten, een eigen orde en volgorde wordt gegeven.

In dit jaar wordt onderzocht wat al onze formulieren zeggen over de gemeente, daarbij komen vanzelf de kernvragen van heden over de kerk, doop en sleutelmacht aan de orde.

In de politiek wordt de behandeling aan de hand van het A.R.-program afgeschaft, ze bleek voor dezen reeds niet profijtelijk te zijn.

Bij de Maatsch. Onderwerpen vindt een even sterke koerswending plaats. Bij de Kerkhistorie en de Vad. Geschiedenis wordt van elke chronologische behandeling van feiten en jaartallen afgezien.

Een aparte bundel „Gezinsleven" is voor wat ons betreft het nieuwe dat zijn entree maakt.

Over heel de linie hebben de besturen zich afgevraagd wat principieel aan de orde is en daarom ook actueel is en dat wordt behandeld.

Elke schoolsche opzet, waarvan het rapport van 1917 doordrenkt was, wordt vermeden, en dat schoolsche karakter wordt volledig doorbroken.

Op dit onderwerp volgt een geanimeerde bespreking die om des tijds wil moest worden afgebroken.

Nadat gezongen is Ps. 24 : 4 houdt de presidente van den Meisjesbond, Mej. M. Parmentier, een toespraak.

Spr. is blij in deze vergadering het woord te mogen voeren en zij stelt de vraag: Waarvoor zijn we bijeen?

Om te organiseeren alleen is niet voldoende. God heeft ons geroepen en in het paradijs opdrachten gegeven.

De mensch is geroepen tot de gemeenschap, het is niet goed dat hij alleen is.

Zij wijst voorts op de noodzakelijkheid van het handhaven van de orde, die daaruit voortvloeit en bespreekt de plaats van den man en de vrouw.

Zij herinnert aan Debora, die de leiding moet nemen en reeds daarin bewijst hoever het volk afdwaalde.

Zij waarschuwt tegen de Balak-figuur die meehelpt onder vromen schijn de orde Gods om te keeren.

Christus roept ons vandaag op tot de vorming van Zijn stoottroepen, die tegen de wanorde der zonde Zijn orde handhaven en daarin bouwen aan de komst van Zijn nieuwe wereld.

In Hem is de overwinning zeker, en wie overwint zal alles ontvangen.

Nadat de voorzitter de regelingscommissie en de Utrechtsche gastheeren gedankt heeft, en speciaal het bestuur der Remonstrantsche gemeente is dank gezegd voor 'het gebruik van het kerkgebouw en nadat de heer Jaap Zwart, die onze zang op zoo voortreffelijke wijze in de geest van zijn vader heeft begeleid, benoemd is tot bondsorganist, spreekt Ds den Boeft een slotwoord.

Spreker huivert voor de taak die we op ons hebben genomen.

Reformatie zegt twee dingen. Zij drukt uit de begeerte om weder te keeren tot het Woord, en zij begeert vandaar uit de deformatie over heel de linie te overwinnen.

Spreker waarschuwt tegen de gedachte dat het enkel gaat om de binding. Zooals de dingen heden staan gaat het om de loslating van het Woord en dat heeft overal noodlottige gevolgen.

Wie in de Kerk het Woord loslaat, kan het daarbuiten niet houden. En het gaat er voorts niet om overal een zekere evenredige vertegenwoordiging in raden en besturen te verkrijgen, maar 'het is een strijd die heel het leven aangrijpt en brengt onder de wet van den wederkeer.

Onze taak zal in isolement moeten worden aanvaard en uitgevoerd.

Wij zullen kwijt raken ieder die voor dit isolement vreest. Wij ftven te weinig onder de benauwing van dezen eschatologischen tijd. Wij moeten ons niet inbeelden, dat wij verder kunnen gaan als voorheen. Wij staan straks alleen, hebben we den moed om zoo de vragen aan te vatten?

Wat God gaat doen weten we niet maar deze tijd is zwaar eschatologisch geladen.

Wij hebben geen tijd meer voor vragen aan de omtrek, het gaat straks om het naakte bestaan.

Wij worden elkaar in de armen gedreven, het wordt moeilijk om trouw te zijn. Houdt wat ge hebt en bewaar het pand U toevertrouwd.

Nadat we gezongen hebben: Oorlof mijn arme schapen.... en nadat Ds den Boeft ons is voorgegaan in gebed, sluit de voorzitter de vergadering.

De herconstitueering van den bond is een feit, wij aanvaarden de erfenis van Vonkenberg en wij zullen in Gods kracht, niet zijn graf versieren, maar zijn TESTAMENT uitvoeren.

Daartoe roept God ons en dat beloven wij elkaar ANNO DOMINI 1946.

Hoenderloo, Februari 1946.

H. KRUISELBRINK.

KOBT VEESLAG van de vergadering der Classes Amsterdam—Haarlem en Zaandam—Alkmaar, op Woensdag 13 Februari 1946.

Namens de roepende Kerk van Krommenie opent Ds J. Keizer de vergadering; Iaat zingen Psalm 25: 1; leerst Psalm 122 en gaat voor in gebed.

1. Hij heet alle broeders welkom, inzonderheid degenen, die voor het eerst aanwezig zijn.

2. Onderzoek van de eredentiebrieven. Alle Kerken blijken wettig vertegenwoordigd te zijn. De Kerk van Amsterdam-Noord—^Nieuwendam heeft een instructie. Een enkele Kerk heeft een diaken afgevaardigd.

3. De vergadering wordt na eenige discussie geconstitueerd in dezen vorm: Vergadering van de Classes Amsterdam— Haarlem en Zaandam—^Alkmaar met de rechten van een Particuliere Synode.

Moderamen: Ds Keizer, Praeses; Ds Doornbos, Scriba; De Mul, Assessor.

4. De notulen worden gelezen en na enkele kleine wijzigingen vastgesteld.

5. Naar aanleiding van de notulen brengt Ds Doornbos verslag uit van de vergadering der Particuliere Synode van Zuid-Holland, gehouden te Dordrecht.

6. Instructies.

De Kerk van Amsterdam-Noord stelt voor om voortaan als Classes niet meer gecombineerd te vergaderen. Na eenige discussie neemt de Kerk van Amsterdam-Noord ter wiUe van orde deze instructie terug.

De Kerkeraad van IJmuiden vraagt advies inzake haar financieels moeilijkheden in verband met het pensioen van Wed. van Leeuwen en het beroepingswerk. Aan IJmuiden wordt toegezegd te steunen indien en zoolang noodig.

7. Pauze voor den maaltijd.

8. Voorstel van de Kerk van Amsterdam—Centram, dat de diaconieën van onze Kerken met elkaar contact zoeken. De Kerken zullen hun diaconieën adviseeren contact te zoeken met Dr Beudeker van Amsterdam.

9. Bapporten.

DB Doornbos rapporteert over de approbatie van het beroep van Ds van Hulsteyn naar Amsterdam-Noord.

Ds Teunis rapporteert over de intrede van Ds van Hulsteyn, welke hij heeft bijgewoond namens de Classis.

Ds Doornbos rapporteert, dat de stukken van Ds Keizer, Ds Teunis en Ds Verwoerd, respectievelijk voor intrede in Heemstede, vertrek uit Oostzaan en intrede te Zaandam—• Oostzaan in orde zijn.

10. Regeling vacature-beurten.

Verschillende Kerken vragen voorziening voor een aantal Zondagen. Ds Teunis zal deze zaak nader pogen te regelen.

11. De gecombineerde Classis-vergadering maakt thans van haar rechten als Particuliere Synode van Noord-Holland gebruik en gaat over tot verkiezing van afgevaardigden naar de Generale Synode.

Als predikanten worden afgevaardigd: Ds K. Doornbos van Wormer; Ds J. F. van Hulsteyn van Amsterdam-Noord— Nieuwendam; Ds J. Keizer van - Heemstede; Ds F. Mul van Haarlemmermeer Oostzijde. •

Als primi-ouderlingen worden verkozen: B. van *t Biet, Talmastraat 311, Amsterdam-Zuid; J. de Buiter, Heemsteedsche Dreef 117, Heemstede; N. C. Waagmeester, Stationsstraat 24b, Zaandam; C. J. Zemel, - 4.msterdamschevaart 10a, Haarlem.

Als secundi-ouderlingen: H. Boelhouwer, Spaanstraat 16, Amsterdam-Zuid; J. Valentijn, Kennemerstraatweg 36, Alkmaar; H. C. J. Vermeulen, Nassaukade 140 II, Amsterdam-West; J. A. Zwaan, Kennemerlaan 115, IJmuiden.

12. Ds 'Teunis deelt mede hoe de vacature-beurten moeten geregeld worden.

13. Bondvraag naar Artikel 41 K.O.

Door de Kerken van Haarlemmenneer-O.Z., IJmuiden en Alkmaar worden enkele moeilijkheden ter tafel gebracht, bijzonder wordt onder de aandacht gebracht de vrijmaking in Santpoort en Beverwijk.

14. De consulentsehappen worden aldus vastgesteld: IJmuiden en Haarlem: Ds Keizer; Alkmaar en Broek op Langendijk: Ds van Hulsteyn; Koog-Zaandijk: Ds Verwoerd; Krommenie: Ds Doornbos.

15 Persoonlijke rondvraag. Ds Teunis neemt afscheid.

16. Vaststelling volgende vergadering. ^ Zal gehouden worden 27 Maart. Boepen de Kerk: Wormer

17. Lezing kort verslag.

18. Dankgebed.

19. Sluiting door den Praeses.

Op last van de Classes:

Ds F. MUL, Assessor.

EEN GETUIGENIS.

Ter gelegenheid van de intrede van, Ds J. Smelih als predikant van de Gereformeerde Kerk te Apeldoorn, heeft do Baad van deze Kerk een getuigenis gericht tot den Baad der synodocratiseh gebonden „Gereformeerde Kerk", aldaar.

Uit het zeer goed gestelde stuk ontlecncn we deze passage: „Dat nu door 's HEEBEN leiding juist deze predikant aan de Gereformeerde Kerk van Apeldoorn geschonken is, geeft te meer relief aan het feit, dat de door Uw Baad stelselmatig verbreide bewering: „er is niets veranderd" een notoire ONWAABHEID is, een MISLEIDING, waarmede Gij Uw geweten sust en ook de bezwaarden, die nog niet tot de daad der gehoorzaamheid kwamen, in hun geweten tracht te sussen.

„Dit is er veranderd, dat opvattingen, die in Gods Woord geen steun vinden, doch die tot voor 1942 als particulier gevoelen werden gedragen, in genoemd jaar zijn verheven tot „goddelijke waarheden", tot officiëele, KEBKLEEB, tot met CONFESSIONEEL gezag bekleede en gefixeerde leer.

„Dit is er veranderd, dat waar voorheen Christus als de eenige Bisschop Zijner Kerk, Die daar uitsluitend gezag voert door Zijn Woord, werd erkend en geëerd, thans HEEB- SCHAPPIJ gevoerd wordt over hot erfdeel des HEEBEN door menschen, die onderwerping eischen voor Imn inzettingen, ook als klaarblijkelijk bewezen is, dat deze inzet tingen ingaan tegen Gods Woord, en die, waar zulke onderworping op grond van Gods Woord geweigerd wordt, blijkens de droeve historie van 1944 tot heden niet schromen, tot vervolging van de getrouwe Kei'k over te gaan, uitwerpend Gods getrouwe knechten.

, fiit is er veranderd, met name ook in de synodocratiseh gebonden „Gereformeerde Kerk" van Apeldoorn. Door hot vasthouden, tegen alle waarschuwingen in, aan het kerkverband, waar genoemde zonden bedreven worden, hebt Gij getoond mede te bewilligen en den raad en handel der kwade herders, die de Kerken tot verscheuring hebben geleid; hebt Gij medebewilligd ook in de uitworping van Ds Smelik, hebt ook Gij dezen getri.uwen leeraar geweerfl van Uw kansels.

„Wanneer de Kerkeraad deze dingen neerschrijft, denkt hij er niet aan, thans nogmaals tegenover U de nadere bewijsvoering te leveren. Deze FEITEN, die onloochenbaar zijn en niet minder ook waarneembaar voor allen, die niet willens blind zijn en die zich niet laten misleiden door het droevig camouflagespel, waartoe Uw kerkgemeenschap vervallen is oin haar zonde te bedekken, zijn Uw .Baad 'blootgelegd in meerdere bezwaarschriften, geschreven in een diep roepingsbesef, om de Kerk van haar zondige wegen terug te roepen. In deze bezwaarschrifteii zijn de handelingen der met name genoemde synodes op grond van Gods Woord, de Belijdenisgeschriften en de Kerkenorde als zondig, kerlcversoheurend aangetoond. Voor Uw Baad IS bewezen, hoe diep het verval in de synodocratiseh gebonden „Gereformeerde Kerken" is. Maar Uw Raad heeft in feite deze bezwaarschriften genegeerd, daar Gij de daarin gegeven argumenten en bewijsvoeringen met geen vinger hebt aangeroerd."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 maart 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 maart 1946

De Reformatie | 8 Pagina's