GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want de kinderen Israels hebben uw veebond verlaten, uv/e altaren afgebroken en uwe profeten met het zwaard gedood. 1 Kon. 19 : 10.

DE BETERE ADVOKAAT.i)

ïEep treedt de ambtsdrager van Israël voor Gods aangezicht om rapport uit te brengen over den toe^ stand van Gods volk. En dit rapport is vernietigend. Er ia geen enkel goed woord meer van Gods volk te zeggen. De zwaarste aanklacht wordt geformuleerd. Zij hebben Gods verbond verlaten, daaiin zijn alle zonden begrepen. Verbreekt het volk des Heeren het tnerbond, dan is alle onderscheiding tusschen wereld en Kerk uitgewischt. Elia zegt dan nog, dat dit radicaal is gebeurd. Want ze hebben de altaren verbroken. Het altaar is de plaats, waar de taensch tot God komt. Verbreken van het altaar beteekent, dat de weg van den mensch tot God is opgebroken. Maar zij hebben ook de profeten gedood. Door den profeet spreekt God tot Zijn volk. Wie de profeten doodt, verspert nu omgekeerd ook den weg van God tot den mensch. Beide misdaden zeggen dus, dat zij niet meer tot God willen spreken en dat zij het spreken Gods tot hen niet meer tegeeren. Ze hebben zidizelf stom en doof gemaakt. Zoo weet Elia alleen nog maar aan te klagen. Hij kan van niets anders meer spreken, dan van zonde en weet dus ook geen betere oplossing dan de verdelging van Gods volk door den toom des Heeren. Indien wij geen anderen Pleitbezorger hadden, waren wij redde^ loos verloren. Maar wij hebben een beteren Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige. Ook Hij kent onze zonden, maar wa^ir Elia niet verder kan, begeert Hij te pleiten: want Hij is een verzoening voor onze zonden.


I) Zïe de noot in ons nummer van 12 C3c5. j.l.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 november 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 november 1946

De Reformatie | 8 Pagina's