GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste aanval op de vrijmaking als acte van trouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste aanval op de vrijmaking als acte van trouw

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder verwijzing naar twee andere plaatsen in dit nummer, waarin, het jongste bedrijf van de Asser synodocratie ter sprake komt, geven we enkele losse opmerkingen.,

1. „V.d.m." beteekent: „verbi divini minister". Zoo iemand bedient Gods Woord, in gemeenschap met de kerk. Wat hij met haar, en door haar geleerd en onder vele getuigen bezworen heeft, dat leert hij en beveelt hij te leeren. Zóó werpt hij het net en wordt „v.d.m.", wat ook wel eens vertaald is als „visscher der menschen". Maar als hij te eeniger tijd gaat knoeien met wat de kerk hem beval te leeren, en wat hij zelf bezwoer te willen leeren als Gods Woord, en dan op het ééne plekje de mazen van het > net (een beeld der vaderen) zóó, en op het andere zus maakt, de door den Hemelschen Reeder vastgestelde mazen van het net onderhands veranderende, en andere visschen zoekende dan die ééne soort, die de Reeder hem met het den vissch^er meegegeven net in de door den Reeder vastgestelde mazen beval te vangen, dan is hij geen visscher van Gods menschen, doch een peuëraar van zijn eigen menschjes geworden. Een dief. Een huurling. Een, die op zijn trawler den Reeder besteelt. En die met de netten knoeit, omdat hij met de wetten knoeit. V.d.m. — p.d.m.. in Assen. Uit hun mond zijn ze geoordeeld. —

2. „V.d.m." — dat beteekent: verbi divini minister. Hij is het pad opgestuurd met de mokerzware machtiging: „wat gij op aarde binden zult, zal in de hemelen gebonden zijn, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal in de hemelen ontbonden zijn". Zoo gaat hij het wereldpad op, en bindt, en ontbindt. De Koning hoort hem telkens verzekeren: ik houd U, Majesteit, voor den Binder van vnen ik tot binder, voor den Ontbinder van wien ik tot ontbinder werd. „Houden voor" beteekent: welverzekerd, wijl Woordgetrouw, bejegenen in rechten. Maar a4s die v.d.m. niet het. Woord bedient, bindend en ontbindend, doch met één-dags-, en met één-mans-„interpretaties" leurt, wijl hij in „interpretaties" leert, dan wordt de „v.d.m." een , , i.d.m.", een „interpretationum diabolicarum minister", een toe-diener van duivelsche interpretaties. Hij bindt den éénen keer met „Woord" — naar hij beweerde, en „ontbindt" den anderen keer met subjectivistische „interpretaties", die hij kan ontwerpen en uitvinden en suggereeren kan naar hartelust, puur subjectivistisch. Hij zwaaide eerst met het Zwaard, dat ALLEN naar het zwaard-recht wilde „coercere" — in toom houden. Hij kietelt den volgenden keer met een veertje, dat den vorm heeft van een T.R.I.-krisje, met wat haren' van de pas geslachte soldaten eraan. Een guerilla-bendeleider, die in het pakje van den H.V.K. loopt, en, die natuurlijk niet wegloopt — want hij denkt in smaldeeltjes en speculeert op de Helpers, die op eigen handel bedacht, z ij n handeltje wel zullen laten lukken.

V.d.m. — i.d.m. in Assen. Uit hun mond zijn ze geoordeeld.

3. Een v.d.m. die p.d.m., een v.d.m. die i.d.m durft wezen in het openbaar, die doet Greijdanus een postumen dienst. Greijdanus schreef over ontrouwe huisbewaarders, die de knechten van hun heer begonnen te slaan. Prompt zei de synode: o foei, hij onderstelt bij ons psychologische motieven, en zie, wij bedienden het recht van onzen Koning, 'met koele verstanden; wat wij op aarde bonden, is in den hemel gebonden; o Koning, GIJ hebt met Uw majesteit Greijdanus geschorst door onzen Dienst. En Scheele, ja ja. ook Scheele hoorde daarin de Stem niet van Ridderbos, maar van den Groeten Koning. En nu ineens is hij door Oosterbeek ontwaakt, om allerlei psychologische factoren te ontdekken ? Wj waren dus niet in de Rechtszaal, maar in de Kerkelijke Zenuw-inrichting? Neem dan voor enkele maanden ontslag, ds Scheele, maar ga niet peuren, leuren, zeuren. En doe niet, alsof gij nóg Rechter zijt; ga af van de schuit van den Reeder, uw schuit is lekgeslagen, door uzelf meteen weer.

En lees de Rapporten, de Vragen, de Antwoorden, de Bezwaarschriften, de Edicten, de Bindingen, het boek van ds H. J. Schilder en bedenk, dat God geen Aannemer des Persoons, laat staan der personages is, en dat ieder kind kon verstaan, dat en hoe in 1944 „gebonden" werd. Waarom neemt gij de jokkens van dr A. de Bondt over? Hoe vaak verwerpt de Schrift de „rechters, die de personen aannemen"?

Ds B. A. Bos heeft onlangs geklaagd, dat ondergeteekende al vóórdat Oosterbeek pub l i c e e r d e schreef: „een aanval op de vrijmaking"! Inderdaad. Soms kunnen ook kinderen iets op hun vijf vingers narekenen. We hadden gehjk; ziet U het nog niet? Durft U loochenen, dat reeds in 't voorjaar 1948 er over gedroomd werd, een heele gemeente „terug te leiden" naar de synodocratie? Wij weten altijd een beetje meer, dan door de p.d.m.'s en i.d.m.'s in de krant gezet wordt. En kennen sommige wegen. Wij zullen u, ds B. A. Bos, niet vragen, of u net zoo gauw ons „haring of kuit" geven wilt als die dominee van de Chr. Geref. kerken, die synodelid was en een p.d.m.-beroep in zijn zak had van een gemeente, die door de Chr. Geref. kerken bhjkbaar niet als-„ware kerk" beschouwd werd. Die dominee moest direct met het moderamen der synode spreken. Tot zijn eer moet erkend worden, dat hij DA­ DELIJK zei: haring, en geen kuit. Wij laten u den tijd. Wij zeggen u wel: broeder, u zijt in de zeef van Satan, en zeg ons gauw, wie nog werkelijk voor u mag bidden, dat uw geloofs-papieren van 1944 niet geëclipseerd worden. En zoek naar een anderen, dan den schralen troost, dat gij nu een Beel kunt worden, die nog net vóór de eind-débacle zich losmaakt van 't mee door hem aangerichte kwaad, dan wel een republikeinsche meneer, van wien al té theatraal gezegd wordt: heel de wereld ziet op u, terwijl geen mensch meer vraagrt naar het beschreven recht. Synodocraten, zijt ge nog niet het gescharrel beu?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 mei 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

De jongste aanval op de vrijmaking als acte van trouw

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 mei 1949

De Reformatie | 8 Pagina's