GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

DE SYNODALE KEBKEBAAD VAN ASSEN STEIEMT DS B. A. BOS.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds J. V. Bruggen schrijft in Kerkbode van Drente: Steeds weer v/ordt gezegd, dat de weg toi „hereniging" van de Geref.-en Synodocratische Kerken thans geëffend is. De jongste besluiten der Haagsche Synode zouden een ongedachte verandering hebben gebracht. Door die besluiten zou er in de Synodale kerken voor ons „ruimte" zijn gekomen. Wij betoogden dEiartegen steeds met verwijzing naar den tekst der genomen besluiten, dat er wezenlijk niets veranderd Is, maar dat ds B. A. Bos en anderen, die van ons gingen, de vrijmaking eenvoudig verloochenden en „zich bekeerden" tot de synodocratie.

Dit laatste is ook de mening van den Synodalen kerkeraad van Assen. Hij heeft dat nu publiek en duidelijk uitgesproken. Niet zo maar eens in het voorbijgaan, maar zo officieel mogelijk. Immers voor het Hof te Leeuwarden.

Dezer dagen heeft de synodale kerkeraad in conclusie van antwoord voor dit Hof het volgende doen zeggen. Wij zetten in dit zeggen een paar woorden vet, die volle aandacht vragen.

„Immers, wil men uitmaken of ds Bos (die thans gelulddg weer is teruggekeerd van de dwaling zijns wegs ) enz."

Eu ook dit: „Dat er geen redelijkheid of billijkheid is betracht, of zou zijn betracht, Is zacht gezegd, een niet fraaie uitlating van appellanten (dat zijn wij, v. B.). De aanstichter van het schisma te Assen, ds B. A. Bos, heeft het anders ervaren. Deze heeft, toen hij zich niet meer bleef afwenden, maar inzag, dat hij op den verkeerden weg was, de redelijkheid en billijkheid der Geref. Kerken en haar Synode ondervonden".

Geref. Kerken en haar Synode ondervonden". Zo is er dus naar het officieel uitgesproken oordeel van den Synodalen Kerkeraad te Assen den laatsten tijd niets ajiders gebeurd, dan dat ds B. A. Bos „terugkeerde van de dwaling zijns wegs" en inzag, dat hg met de vrijmaking „op de verkeerde weg was". De reformatorische arbeid van ds Bos tn 1944 noemt deze kerkeraad nog immer „aanstichten van een schisma, (d.i. scheuring)" De daad is dus nog steeds te veroor­

delen en Iiaar bedrijver nog immer schorsingswaardig.

Wat is er nu veranderd? Het is „een klaar doch vreselijk geluid" wat we weer

horen. Ieder geve er a, cht op! In de krant, de krant, die vandaag gelezen en morgen onder het petroleumstel gebruikt wordt, schrijft men over „de weg tot hereniging",

maar m de officiële papieren leest U de waarheid. Terecht vindt de schrijver hierin een duidelijke situatieteekening. Dit is dan overgebleven van „eikaars zaaksgerechtigheid over en weer bhjven erkennen". (Noodweg—^Amersfoort, applaus—^Assen synodocr.) Zaaksgerechtigheid? Wehieen, — zonde. Dat is waf achter blijft.

In hetzelfde nummer herinnert ds J. v. Bruggen aan een gelijkluidende verzekering in Axel:

Ook is het goed op te merken, dat dezelfde kerken, die zo ijveren voor „hereniging", tegelijk voor den Rechter deden zeggen (het was deze keer m Midddlburg), dat „de gedaagde Kerk (nl. onze zusterkerk tn Axel) een andere leer leert en haar lidmaten een andere geloofsinhoud hebben, of belijden dan welke geleerd wordt door de Generale synode" van wie zich dan aandienen als „de Geref. Kerken". Wonderlijk! Een andere leer? en toch herenigmg?

Als wij zeggen: capitulatie, dan zijn wij booze menschen. En nu zegt men 't zelf. Waarom liet men ds B. A. Bos niet zooiets „afkondigen" bij zijn eerste preek na zijn overgang ?

GBONINGSCHE ONWAARHEDEN.

Ook in Groningen hebben enkele menschen de kerk verlaten en zijn op het graf van Greijdanus gaan verzekeren, dat noch ds D. v. Dijk, noch de anderen mogen preeken van den Heere, weshalve zij den preekstoel, die hen wel ontvangt, zijn gaan ontloopen. Na zorgvuldige geheime voorbereiding hebben zij dr Ridderbos, waar hij bij staat, in het aangezicht weersproken, natuurhjk zonder dat zij het beseffen. Ze verzekeren immers:

1. Dat zij mede op grond van de besluiten der Haagse Synode de weg tot hereniging geopend zien.

2. Dat zij die weg wensen te bewandelen in de overtuiging,

a. dat in de Geref. Kerken geen binding bestaat aan de zgn. leer der veronderstelde wedergeboorte en dus ook niet aam deze leer als grond voor de Doop;

b. dat tn de besluiten der Haagse Synode ondubbelzinnig is gebleken, dat men niet gebonden Is de leeruitspraken te lezen m de zin van Toelichting en Prae^ Advies;

c. dat het Verbond niet is opgericht met de uitverkorenen alleen;

d. dat de verklaringen van de Synodes van 1905 en

1942, inzake het Verbond, door de Vervangingsfomiule van 1946 zijn vervangen en dat de betekenis van deze formule alleen en uitsluitend te vinden is in die formule zelf;

e. dat, blijkens de beslissingen der Haagse Synode, ten aanzien van ambtsdragers, die zich bezwaard gevoelen over e.v. besluiten der Synode, welke de conscientie raken, om Christus' en der broederen wil de grootst mogelijke tolerantie zal worden betracht.

Maar:

1. de haagsche besluiten bonden hen aan de vervangingsformule, en wij zeggen met dr J. Ridderbos, dat je die niet kunt exegetiseeren zonder daarin te herkennen 1905—1942, wat er trouwens duidelijk in gezegd is;

2. a. de binding aan de vervangingsformule bestaat, en die is een binding — zakelijk — aan de onderstelde wedergeboorte; we hebben dat bewezen, dr Ridderbos deed het ook, en dr L. v. d. Zanden kan dat niet weerleggen; hij porbeert het ook niet;

b) dat praeadvies kunt u cadeau krijgen; maar de eenige vraag is, of men iets leeren mag, dat niet volkomen in overeenstemming is met 1905—1942—1946 etc. Waarom eischen de onderteekenaars niet, dat daarover gepraat wordt ? Ondat zij een vonde zochten;

c) wat is oprichten? Alles en nog wat. En dan die „zijden", die zijn er ook nog bij dr J. Ridderbos;

d) pardon, de „kop" is er ook, die verzekert, dat alles wat gezegd was gezegd bleef; trouwens ook zakelijk leert die vervangingsformule, dat de kinderen deelen in. de wederbarende genade van den Geest;

fc) „tolerantie" is een onding als het beteekent, dat die onrecht doen zoo vriendelijk zullen zijn eens te bekijken of ze de rechten van wie de afspraken hielden zullen erkennen. Niet de gehoorzame aan de belijdenis moet „getolereerd" worden door de ongehoorzamen, maar hoogstens die eraan ongehoorzaam is door de gehoorzamen — voor een tijd. Hier is art. 31 prijsgegeven.

En met zulke publieke onwaarheden mag men binnenkomen bij wie in synode nog pas met open oogen precies het tegenovergestelde van wat hier staat hebben beleden en nog beUjden. Het wordt langzamerhand criant vervelend. Geen wonder, dat de geheime samenkomsten iedereen weren, die deze onwaarheden kon weerspreken.

K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 mei 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 mei 1950

De Reformatie | 8 Pagina's