GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1997 - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1997 - pagina 29

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de werkvloer bestaat er grote scepsis over de nieuwe plannen. "Sommige mensen zijn bang dat er een niveau gecreëerd moet worden tussen het management van de sectoren Onderzoek en Onderwijs en de mensen in het veld, waarvan de bevoegdheden nog niet duidelijk zijn", legt Zeijlemaker uit. "Volgens het rapport zouden er tussen de top en de basis platforms moeten ontstaan, waar een aantal docenten geen behoefte aan heeft. We begrijpen die kritiek wel, maar er moet iets zitten tussen het managementteam en de opleidingsactiviteiten, bijvoorbeeld een orgaan dat bestaat uit de voorzitters van de opleidingscommissies." De reorganisatie moet ook tot bezuinigingen leiden. Op dit moment geeft de faculteit vier a viereneenhalve ton per jaar te veel uit aan personeel. Naar aanleiding van het reorganisatieplan van het adviesbureau werkt het faculteitsbestuur aan een profiel van de toekomstige faculteit der letteren, aan de hand waarvan een financieel plan kan worden gemaakt. Het College van Bestuur heeft bepaald dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen. Dat betekent dat een bezuiniging op personen alleen mogelijk is door pensionering en vrijwillig vertrek. Het College heeft ook een vacaturestop voor vaste aanstellingen ingesteld. Hoewel hij zijn werk en collega's zal missen, heeft Zeijlemaker geen spijt van zijn beslissing om met de VUT te gaan. "Ik vind het wel mooi zo", zegt hij. Vervelen zal hij zich niet. "Ik ben met een Amerikaanse getrouwd en we hebben plannen om een tijdje in de Verenigde Staten te gaan wonen. Verder doe ik nog wat bestuurswerk hier en daar, en via vrienden hou ik wel contact met de VU. De VU is 25 jaar

vrije

heel goed voor mij geweest. Dat laatje niet zomaar los. Maar ik zal geen bemoeienis met m'n werk meer zoeken. Wie me nodig heeft, belt me maar." De heer Zeijlemaker wordt per 1 april opgevolgd door mw.drs. D.A.J.M. Verberk. (Frieda Pruim) Invoering Tweede Fase en nascholing De invoering van de zogenaamde Tweede Fase in het middelbaar onderwijs, een clustering van vakken in vier profielen, leidt tot belangrijke veranderingen in het literatuuronderwijs: literatuurlessen zijn alleen nog verplicht voor Nederlands en Engels; met Franse en Duitse literatuur maken leerlingen kennis die voor het profiel kiezen; er komt één cijfer voor literatuur; in het nieuwe vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) is in een onderdeel 'wereldliteratuur' voorzien. Het onderwijs zal meer vakoverstijgend en thematisch dienen te worden ingericht. Deze veranderingen in het onderwijs, die met ingang van 1998 doorgevoerd worden, hebben ook geleid tot een nieuwe vorm van facultaire na- en bijscholing. In plaats van na- en bijscholingscursussen per opleiding bieden taal- en letterkundeopleidingen en kunstgeschiedenis nu gezamenlijk een

Universiteit

amsterdam

studiedag over een bepaald thema aan, in samenwerking met het Instituut voor Didactiek en Onderwijspraktijk (IDO). De faculteit hoopt met deze vakoverstijgende en thematisch georiënteerde bij- en nascholing een bijdrage te kunnen leveren aan de herinrichting van het onderwijs. In 1 996 was het thema van de eerste facultaire studiedag 'Dood en verderf'.

'Over de grenzen' het thema van de tweede die op 1 7 januari werd gehouden. Het thema werd op uiteenlopende manieren ingevuld: het ging om literatuur waarin letterlijk grenzen worden overschreden zoals in reisverhalen, om literatuur waarin het thema metaforisch wordt ingevuld zoals het overschrijden van morele grenzen, om de overschrijding tussen nationale literaturen, tussen literatuur en beeldende kunst, en tussen oost en west, 's Morgens werden twee plenaire voordrachten gehouden; in de ene stelde vakdidacticus Nederlands Cor Geljon de

De faculteiten

27

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's

Revue 1997 - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's